Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με βασικές έννοιες και αξιόλογες πρακτικές που αφορούν τις δυσκολίες κατάκτησης μαθηματικών γνώσεων και τις συναισθηματικές παραμέτρους της μαθηματικής εκπαίδευσης, στον γενικό μαθητικό πληθυσμό και σε ομάδες μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Ενότητες:

  • Διαφοροποιημένη διδασκαλία Μαθηματικών σε μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή Ήπια Νοητική Αναπηρία.
  • Εκπαιδευτική συμπερίληψη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες / αναπηρίες στο μάθημα των Μαθηματικών του γενικού σχολείου.
  • Σύνδεση αξιολόγησης και διδασκαλίας μαθητών με δυσκολίες στην κατάκτηση μαθηματικών γνώσεων και δεξιοτήτων στο γενικό σχολείο και σε ΣΜΕΑΕ.
  • Δομή, στόχοι και μέθοδοι διδακτικών προγραμμάτων για μαθητές με δυσκολίες στην κατάκτηση μαθηματικών γνώσεων και δεξιοτήτων, στο γενικό σχολείο και σε ΣΜΕΑΕ.
  • Ειδικές τεχνικές και διαδικασίες διδακτικής στήριξης μαθητών με μη-τυπικούς τρόπους κατάκτησης μαθηματικών γνώσεων και δεξιοτήτων.
  • Η αίσθηση των αριθμών σε μαθητές με δυσκολίες (Ενδεικτικά περιεχόμενα: Νοεροί υπολογισμοί και εκτιμήσεις, κλάσματα).
  • Γνωστικοί, μετα-γνωστικοί και συναισθηματικοί παράγοντες και ο ρόλος τους στη μάθηση των μαθηματικών.
    • Οι βασικές εκτελεστικές λειτουργίες (ανασταλτικός έλεγχος, γνωστική ευελιξία, εργαζόμενη μνήμη) και ο ρόλος τους στην ανάπτυξη των μαθηματικών εννοιών.
    • Μετα-γνωστικές δεξιότητες και δεξιότητες αυτορύθμισης στη διαδικασίας μάθησης των μαθηματικών. Τρόποι καλλιέργειας μεταγνωστικής επίγνωσης και στρατηγικών αυτορύθμισης.
    • Συναισθηματικοί παράγοντες στη μάθηση των μαθητών, στάσεις και πεποιθήσεις απέναντι στα μαθηματικά οι τρόποι που επηρεάζουν τη μάθηση και διδακτικές πρακτικές με στόχο την καλλιέργεια θετικών στάσεων και πεποιθήσεων.

Σκοπός της ενότητας είναι η εισαγωγή και μελέτη στα ζητήματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη των εννοιών στα μαθηματικά, την ανάπτυξη των εννοιολογικών αντιλήψεων και το ρόλο των αναπαραστάσεων στη διαμόρφωση του νοήματος των μαθηματικών εννοιών.

Κατά τη διάρκεια του μαθήματος θα αναπτυχθούν τα παρακάτω θέματα: Διδάσκων Χαράλαμπος Λεμονίδης • Οι αλλαγές της ψηφιακής τεχνολογίας και της εκπαίδευσης των μαθηματικών • Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών στη Διδασκαλία μαθηματικών με τεχνολογία • Φορητές συσκευές και ψηφιακά παιχνίδια στη διδασκαλία των μαθηματικών Διδάσκων Ιωάννης Παπαδόπουλος • Σχεδιασμός δραστηριοτήτων σε περιβάλλοντα Δυναμικής Γεωμετρίας • Το προγραμματιστικό περιβάλλον MaLT στη διδασκαλία των Μαθηματικών • Χρήση των Λογιστικών Φύλλων στην διδασκαλία των Μαθηματικων με έμφαση στην επίλυση προβλήματος. Διδάσκων Νικόλαος Φαχαντίδης • Τεχνολογίες και περιβάλλοντα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής/Προγραμματιζόμενων παιχνιδιών • Χαρακτηριστικά και λειτουργίες τα οποία μπορούμε να αξιοποιήσουμε σε εφαρμογές • Μελέτη εφαρμογών, αξιολόγηση συνεισφοράς της ΕΡ σε αυτές και σχεδίαση εφαρμογών με προστιθέμενη αξία.

Ενότητα 1: Νοεροί υπολογισμοί και εκτιμήσεις Στην ενότητα αυτή θα παρουσιαστούν η θεωρητική ανάλυση των νοερών υπολογισμών και εκτιμήσεων: γιατί είναι σημαντικοί, ποιες διαφορές με τις αλγοριθμικές πράξεις και η ευελιξία στους υπολογισμούς. Ποιες είναι οι στρατηγικές στους νοερούς υπολογισμούς και τις εκτιμήσεις και πώς διδάσκονται. Πειραματικά δεδομένα από μαθητές και ενήλικες.

Ενότητα 2: Ρητοί και άρρητοι αριθμοί Γνωστικά ζητήματα: έμφαση στις διαδικασίες κατανόησης των ρητών και άρρητων αριθμών, σε θέματα αναπαράστασής τους, στις σχετικές δυσκολίες των μαθητών. Διδακτικά ζητήματα: πρακτικές διδασκαλίας των ρητών και άρρητων αριθμών, πρόταση προγράμματος σπουδών για τους ρητούς.

Ενότητα 3: Άλγεβρα 1.Βασικά επιστημολογικά χαρακτηριστικά της αλγεβρικής σκέψης 2. Ζητήματα μάθησης Άλγεβρας στο β' ηλικιακό κύκλο: ζητήματα εννοιολογικής κατανόησης, αναπαραστάσεων και νοήματος διαδικασιών 3. Διδακτικές προτάσεις

Ενότητα 4. Γεωμετρία Βασικά ερευνητικά αποτελέσματα από τη χωρικές και γεωμετικές γνώσεις μαθητών και εκπαιδευτικών, την οπτικοποίηση, το γεωμετρικό συλλογισμό και απόδειξη όπως και διδακτικές προτάσεις για την γεωμετρική εκπαίδευση.

Ενότητα 5: Χρήση τεχνολογίας στη διδασκαλία