Το προτεινόμενο μάθημα αποσκοπεί στην συστηματική αλλά και ιστορική προσέγγιση της σχέσης της ηθικής με την επιστήμη και την τεχνολογία. Τούτο σημαίνει ότι εξετάζεται η ηθική διάσταση και σημασία των αποτελεσμάτων, των μεθοδολογιών, της κανονιστικότητας που διέπει την λειτουργία της επιστήμης και τα επιτεύγματα της τεχνολογίας. Αντίστοιχα, ελέγχονται όροι και όρια που δύνανται να τεθούν στην επιστημονική κοινότητα (και την πρακτική της) υπό το πρίσμα μιας δεοντολογίας αλλά και ευθύνης που οφείλει να έχει η κοινότητα, η οποία προκρίνει την αντικειμενικότητα και τον ορθό λόγο.

Αντικείμενο του μαθήματος είναι η κατανόηση βασικών φιλοσοφικών προβλημάτων που προκύπτουν από την επιστήμη και την τεχνολογία. Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζεται αφενός ο τρόπος με τον οποίο αποτυπώνεται η εν λόγω ανάπτυξη στην κοινωνία, στον άνθρωπο και στο περιβάλλον και αφετέρου οι λόγοι για τους οποίους συγκροτείται το αντικείμενο της φιλοσοφίας της επιστήμης και της τεχνολογίας. Θα ασχοληθούμε έτσι με το τι διαφοροποιεί τη φιλοσοφία της επιστήμης και τεχνολογίας από τους υπόλοιπους κλάδους της φιλοσοφίας, ποιες οι καταβολές της φιλοσοφίας της επιστήμης και τεχνολογίας και τα πεδία αξιοποίησης αυτών των καταβολών. Ως εκ τούτου θα τοποθετηθούμε σε διαμάχες του πεδίου που παρέχουν βασικές έννοιες για την φιλοσοφική κατανόηση της επιστήμης και της τεχνολογίας ως ουδέτερης από την μία και αξιολογικά προσδιορισμένης πριν ακόμα τεθεί ως τέτοια από την άλλη.

Η Κριτική παιδαγωγική ως ρεύμα θεωρητικής σκέψης και πρακτικής της Παιδαγωγικής γεννήθηκε στις Η.Π.Α. στη δεκαετία του 1980. Στο πλαί΄σιο του μαθηματος, η κατανόησή της αποτελεί σύνθετο εγχείρημα που περιλαμβάνει: α) Την ανάλυση των κοινωνικών, πολιτικών και ιδεολογικών συνθηκών της γέννησης και ανάπτυξής της. β) Τη μελέτη των χαρακτηριστικών της. γ) Τη μελέτη και ανάλυση σημαντικών κειμένων των πρωτοπόρων θεμελιωτών της: Henry Giroux, Stanley Aronowitz, Peter Mc Laren & Paulo Freire.

Το μάθημα ασχολείται με τις επιφανειακές δομές της Γης, όπως τα ποτάμια, και πως αυτές δημιουργούνται και εξελίσσονται στη φύση. Παρουσιάζονται οι φυσικές διεργασίες και οι νόμοι που διέπουν την εξέλιξη αυτών των δομών και πώς η ανθρώπινη παρέμβαση επηρεάζει και μεταβάλει την εξέλιξή τους. Αυτό οδηγεί σε επιπτώσεις οι οποίες είναι καταστροφικές για το περιβάλλον και τον άνθρωπο.

The course aims to approach theoretical issues and methods in history education related to the transformation of academic historical knowledge into pedagogical knowledge and the development of historical thinking and historical consciousness. Alternative or informal types of history education are presented such as local history, oral history, digital history, historical movies, historical graphic novels and drama – verbatim theatre. The course includes lectures, workshops and educational visits to places of historical significance.

The course approaches narrative from a socio-cognitive and communicative point of view and explores a range of narrative genres by applying linguistic theoretical frameworks for their analysis.

Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες το σημαντικό ρόλο της κολύμβησης για τα παιδιά του δημοτικού σχολείου. Δίνονται σχετικές πληροφορίες για την εφαρμογή της εκμάθησης της κολύμβησης στο πλαίσιο του αναλυτικού προγράμματος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και πληροφορίες για τον κατάλληλο σχεδιασμό σχετικών μαθημάτων.

Στο μάθημα διδάσκονται πτυχές της Σύγχρονης (Μοντέρνας) Φυσικής, που αφορούν τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Με τρόπο απλουστευμένο και χωρίς χρήση μαθηματικών περιγράφονται φαινόμενα και εφαρμογές στην καθημερινή ζωή από: την Κβαντομηχανική, τη Σχετικότητα, την Αστροφυσική, τη θεωρία του Χάους και άλλους κλάδους της σύγχρονης Φυσικής. Επίσης - με τρόπο απλό - ερμηνεύεται - πώς χρησιμοποιούνται σήμερα ευρείας χρήσης τεχνολογικές εφαρμογές, στηριγμένες στις περιοχές αυτές της Φυσικής.

Το μάθημα αφορά τις αρχές, τις μεθοδολογίες και τις στρατηγικές εφαρμογής της Διδακτικής της Φυσικής, καθώς και της διδασκαλίας της Φυσικής στην εκπαίδευση. Περιγράφονται οι θεωρίες μάθησης που αφορούν τη Διδακτική της Φυσικής, τα εργαλεία που χρησιμοποιεί αυτή, καθώς και τα θέματα που αφορούν την εφαρμογή της μέσα στις σχολικές τάξεις.

Αντικείμενο
τους μαθήματος αποτελούν οι παιδαγωγικοί λόγοι (discourses) του
ερμηνευτικού», του εμπειρικού-συμπεριφοριστικού», του
πραγματιστικού-εποικοδομητικού», του αναδομιστικού-κριτικού» και του
μετανεωτεριστικού» σχολείου, με έμφαση στη γνώση-θεωρία και στις
πρακτικές και τεχνολογίες των πέντε λόγων» του σχολείου (πρότυπα,
σχεδιασμός/ανάπτυξη και ανάλυση των προγραμμάτων σπουδών, σχολικό
βιβλίο, έντυπο και ψηφιακό υλικό, ΤΠΕ, σχεδιασμός, μεθόδευση και
αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, εξωδιδακτικές δραστηριότητες,
σχολικός χώρος και χρόνος, σχέσεις μεταξύ των
συμμετεχουσών/συμμετεχόντων).

Αντικείμενο του σεμιναρίου είναι η ανάλυση των επιμέρους ειρηνιστικών φιλοσοφικών, ερευνητικών και παιδαγωγικών λόγων (discourses) που άρθρωσαν οι φεμινίστριες του πρώτου και δεύτερου κύματος και των σύγχρονα αναδυόμενων μετανεωτεριστικών φεμινιστικών λόγων της μη βίας.

Εισαγωγή στη γενεαλογία και αρχαιολογία των επιμέρους λόγων (discourses) της Παιδαγωγικής της Ειρήνης της νεωτερικότητας (την ιδεαλιστική, την κριτική και την οικολογική Παιδαγωγική της Ειρήνης και την πραγματιστική Εκπαίδευση για την Ειρήνη) και αναλυτική πραγμάτευση των ειρηνιστικών παιδαγωγικών λόγων της Κριτικής και της Μετακριτικής Παιδαγωγικής της Ειρήνης.

Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί η ιστορικότητα των ακαδημαϊκών παιδαγωγικών λόγων (discourses), της Παιδαγωγικής/της Επιστήμης της Αγωγής/των Επιστημών της Αγωγής, οι θεματικές έννοιες, οι πρακτικές και τεχνολογίες τους.

Το μάθημα σκοπεύει να εξοικειώσει τους φοιτητές σε νέες μεθόδους διδασκαλίας τόσο της πεζογραφίας όσο και της ποίησης. Η διδασκαλία της λογοτεχνίας θα συνδεθεί με τα άλλα μαθήματα του Δημοτικού Σχολείου αλλά και με διάφορα προγράμματα που εκπονούνται στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής, της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης ή της τοπικής ιστορίας. Ακόμη, θα εξεταστούν οι τρόποι αξιοποίησης της λογοτεχνίας και η δημιουργία κινήτρων για ανάγνωση στο πλαίσιο των σχολικών εορτών ή άλλων εκδηλώσεων όπως εκθέσεων βιβλίου, ομάδων ανάγνωσης, επισκέψεων συγγραφέων κλπ. Οι φοιτητές θα ασκηθούν στον τρόπο διδασκαλίας ολόκληρου λογοτεχνικού βιβλίου και θα εκπονήσουν σχέδια εργασίας τα οποία μπορούν να δοκιμάσουν πειραματικά σε σχολικές τάξεις.