: Το μάθημα “Τουρισμός Γαστρονομίας & Αγροδιατροφή” έχει βασικό σκοπό την εξοικείω-ση των φοιτητών με θεωρητικές γνώσεις και εμπειρική εφαρμογή όλων των διαστάσεων του τουρισμού γαστρονομίας και αγροδιατροφής. Μέσα από τις ενότητες που θα ανα-πτυχθούν οι φοιτητές θα γνωρίζουν εννοιολογικές προσεγγίσεις, διεθνείς ορολογίες, θε-ωρητικά μοντέλα του τουρισμού γαστρονομίας, θα αναγνωρίζουν ευκαιρίες και τρόπους ανάδειξης των τοπικών προϊόντων αγροδιατροφής αλλά και της γαστρονομίας, καθώς και θα είναι σε θέση να σχεδιάζουν, οργανώνουν και συνθέτουν πολυθεματικές σχετικές δράσεις. Η βιωματική εμπειρία των φοιτητών με αυτές τις ειδικές μορφές τουρισμού, τόσο από την πλευρά του τουρίστα, όσο και του διοργανωτή, θα τους δώσει μια πιο ολο-κληρωμένη προσέγγιση του αντικειμένου που επέλεξαν να παρακολουθήσουν.

Σκοπός του μαθήματος είναι να επισημάνει τη σημασία της Διαχείρισης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και των Πολιτιστικών Βιομηχανιών, να τονιστεί η συνθετότητα και πολυπλοκότητά τους, οι πολυσήμαντες διαπλοκές των παραγόντων που τις ορίζουν και οι ευαίσθητες ισορροπίες μεταξύ των δομικών τους στοιχείων. Το μάθημα αποσκοπεί στο να γίνει κατανοητή η σχέση τουρισμού και πολιτισμού, η αναπτυξιακή δυναμική του πολιτιστικού αποθέματος και των πολιτιστικών βιομηχανιών, ο κεντρικός τους ρόλος ως πυλώνας της αειφόρου ανάπτυξης και καταλυτικό στοιχείο του τουρισμού, καθώς και η αναγκαιότητα για την προστασία της αειφορίας του πολιτιστικού αποθέματος. Θα παρουσιασθούν οι αρχές της σύγχρονης μνημειακής προστασίας που αφορούν μεμονωμένα μνημεία και μνημειακά σύνολα, ιστορικούς παραδοσιακούς οικισμούς και ιστορικά κέντρα, ζητήματα που αφορούν το branding και τη δημιουργία συλλογικής ταυτότητας μέσω της ανάδειξης των πολιτιστικών χαρακτηριστικών των οικιστικών συνόλων σε σχέση με την υλική και άυλη πολιτιστική κληρονομιά τους. Θα συζητηθούν ζητήματα που αφορούν τη διαχείριση της αρχαιολογικής κληρονομιάς και τις δυναμικές διαδικασίες που συνοδεύουν την ερμηνεία της από διαφορετικούς φορείς γνώσης και εξουσίας, καθώς και ζητήματα οργάνωσης πολιτιστικών διαδρομών. Επίσης ζητήματα μουσείων, με επισήμανση του ρόλου τους στην προβολή και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, ζητήματα μουσειολογικού προγραμματισμού και σχεδιασμού και θεωρητικών επιλογών όσον αφορά τις εφαρμοσμένες εκθεσιακές πρακτικές και προσεγγίσεις και την ενεργή συμμετοχή των κοινοτήτων. 

Στο μάθημα αυτό του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο: Τουρισμός και Τοπική Ανάπτυξή» οι φοιτητές έρχονται σε επαφή και γνωρίζουν τον θεσμό των θρησκευτικών και πολιτιστικών διαδρομών που έχει θεσμοθετήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα που αφορούν την Παράδοση της Εκκλησίας (όπως π.χ. η πορεία του Αποστόλου Παύλου, των Ισαποστόλων Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου κ.α.) με σκοπό την αξιοποίησή τους για την προαγωγή και ανάπτυξη του προσκυνηματικού και πολιτιστικού τουρισμού.

Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στη θεωρητική θεμελίωση του θρησκευτικού τουρισμού ως πεδίο διερεύνησης (μελέτης) των κοινωνικών επιστημών. Στο πλαίσιο αυτό επιχειρείται η εννοιολογική προσέγγιση του φαινομένου και ο προσδιορισμός των χαρακτηριστικών που τον εντάσσουν στις ειδικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού, παρουσιάζεται η ιστορική του εξέλιξη και αναλύονται οι επιμέρους κατηγοριοποιήσεις του. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην κατανόηση της διάκρισης μεταξύ θρησκευτικού τουρισμού και προσκυνήματος, καθώς και στη διασύνδεση του θρησκευτικού με τον πολιτιστικό τουρισμό και την αποσαφήνιση της έννοιας του cultural pilgrimage. Επιπρόσθετα, σκοπός του μαθήματος είναι και να παρουσιάσει στους/στις φοιτητές/τριες την προβληματική γύρω από την έννοια του δικαιώματος στο πολιτισμό και να το συσχετίσει με το δικαίωμα της ελευθερίας της λατρείας. Επιπλέον να αναδείξει τη σπουδαιότητα της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς από το ελληνικό και διεθνές νομοθετικό πλαίσιο. Τέλος, θα παρουσιαστούν ειδικές περιπτώσεις θρησκευτικού τουρισμού στη Θεσσαλονίκη αλλά και θα διερευνηθεί η θρησκευτική εμπειρία σε άλλες πολιτισμικές και θρησκευτικές παραδόσεις.

Σκοπός του μαθήματος είναι να προσεγγίσει την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία να αποτελούν το σημείο αναφοράς για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη. Η προσέγγιση αυτή του μαθήματος καθορίζεται από τον αυξανόμενο και εξελισσόμενο ρόλο της γνώσης με αντικείμενο την οικονομική ανάπτυξη τόσο σε μακροοικονομικό επίπεδο (χώρα, περιφέρεια), όσο και σε μικροοικονομικό επίπεδο (επιχείρηση). Η καινοτομία είναι βασική προϋπόθεση για τη βελτίωση της οικονομικής και παραγωγικής λειτουργίας των επιχειρήσεων, την εξωστρέφεια και την αντιμετώπιση του διεθνούς ανταγωνισμού οδηγώντας στην ανάπτυξη. Πέραν τούτου, ο βιώσιμος τουρισμός έχει τη βάση του στην ανάπτυξη καινοτόμου επιχειρηματικής δράσης με διαφοροποίηση του προτύπου ανάπτυξης που προτείνεται, τη γεωγραφική διασπορά, τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος με καινοτόμα προϊόντα – διαδικασίες, οργάνωση και υπηρεσίες και την υιοθέτηση συμμετοχικών διαδικασιών και αναβάθμιση του ρόλου των ενδιαφερομένων που συμμετέχουν σε αυτόν.  Το συγκεκριμένο μάθημα θα δώσει τη δυνατότητα στους φοιτητές να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας και πως αυτές μπορούν να οδηγήσουν στο μοντέλο της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν επιχειρηματικά τις όποιες ιδέες , γνώσεις και δεξιότητες στο πεδίο αυτό.

Σκοπός του μαθήματος είναι η ανάλυση των θεμελιωδών κοινωνιολογικών εννοιών και θεωριών που σχετίζονται με τον τουρισμό και τα ταξίδια και διαμορφώνουν το πλαίσιο ερμηνείας και κατανόησης των σύγχρονων διαστάσεων του τουριστικού φαινομένου. Αναλύοντας τα χαρακτηριστικά και τα κίνητρα του τουρίστα ως ιδεοτύπου επιχειρείται η κατανόηση της συμπεριφοράς του σε όλα τα στάδια του τουριστικού ταξιδιού και βάσει αυτών η κατασκευή τυπολογιών και η συσχέτιση τους με τα στάδια και τα μοντέλα τουριστικής ανάπτυξης. Οι αλλαγές που επιφέρει η τουριστική ανάπτυξη στα χαρακτηριστικά και τους παράγοντες διαμόρφωσης των κοινωνικών δομών καθώς και οι προκαλούμενες αναδιατάξεις στις παραγωγικές δραστηριότητες με κυρίαρχες αυτές που συνδέονται με την παροχή τουριστικών υπηρεσιών συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση του μετασχηματισμού της κοινωνίας του τόπου υποδοχής. Ο μετασχηματισμός αυτός και οι αλλοιώσεις που επέφερε ο μαζικός τουρισμός στις τοπικές κοινωνίες, οδήγησε στην αναζήτηση εναλλακτικών μορφών ανάπτυξης που σέβονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κοινωνικού περιβάλλοντος του τόπου υποδοχής, προσφέροντας ταυτόχρονα μια αυθεντική εμπειρία συνύπαρξης τουριστών και ντόπιων. Η αναζήτηση αυθεντικών εμπειριών και η ηθική στον τουρισμό αποτελούν σύγχρονα καίρια θέματα μελέτης της κοινωνιολογίας του τουρισμού. 

Σκοπός του μαθήματος είναι να δώσει στους/τις φοιτητές/τριες σε βάθος κατανόηση θεμάτων τουριστικής ανάπτυξης και πολιτικής, με έμφαση στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, τη διερεύνηση των οικονομικών, κοινωνικών, περιβαλλοντικών επιπτώσεων του τουρισμού και των σχέσεων διαχείρισης πόρων και τουριστικής ανάπτυξης και πολιτικής, με αναφορά στην Ελλάδα. Στόχος του μαθήματος είναι επίσης να εισάγει τους/τις φοιτητές/τριες σε εξειδικευμένα θέματα της μικροοικονομικής και μακροοικονομικής θεώρησης του τουριστικού φαινομένου όπως, η τουριστική συμπεριφορά και τα χαρακτηριστικά της τουριστικής ζήτησης και προσφοράς, οι επιπτώσεις του τουρισμού στην οικονομική ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα έχουν τις απαραίτητες θεωρητικές και εφαρμοσμένες γνώσεις για τη διενέργεια προχωρημένης ανάλυσης και έρευνας σε θέματα βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και πολιτικής.

Φυσικό περιβάλλον- Φυσικοί Πόροι, Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Υποβαθμιστικοί Παράγοντες του Περιβάλλοντος. Κλιματική Αλλαγή. Αειφόρος Ανάπτυξη-Αειφόρος Τουρισμός. Προστατευόμενες Περιοχές και Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη. Αρχές Αειφορικής Κοινωνίας. Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού. Αστικό Περιβάλλον και Πράσινες Υποδομές. Ευεργετικές Επιδράσεις του Αστικού Πρασίνου και Προσαρμογή των Πόλεων στην Κλιματική Αλλαγή. Οικολογικές Πόλεις. Αστικά και Μητροπολιτικά Πάρκα. Πράσινοι Διάδρομοι- Μνημειακά Δένδρα. Ο Ρόλος του Αστικού Πρασίνου στη Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη των Πόλεων.

Στο πλαίσιο του μαθήματος αναλύονται μια σειρά ερωτημάτων, όπως τι συνιστά περιφερειακό πρόβλημα, πώς μετριέται αυτό το πρόβλημα, ποιές είναι οι διαδικασίες και τα μέσα για την περιφερειακή ανάπτυξη. Θα συζητηθούν ζητήματα που αφορούν στη σημασία του χώρου στην οικονομική συμπεριφορά παραγωγών και καταναλωτών, καθώς και στη διαμόρφωση και εξέλιξη πόλεων και περιφερειών. Παρουσιάζονται βασικές έννοιες και θεωρητικά μοντέλα περιφερειακής ανάπτυξης, περιγράφονται στρατηγικές και μέσα περιφερειακής πολιτικής σε διάφορες χωρικές κλίμακες, τουριστικός σχεδιασμός σε περιφερειακό επίπεδο για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη.

Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές/τριες τις βασικές γνώσεις και δεξιότητες σε θέματα προστασίας, ανάδειξης και διαχείρισης της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς  στον αστικό χώρο αλλά και τουριστικής ανάπτυξης των πόλεων. Ειδικότερα στοχεύει: στην κατανόηση του αστικού τοπίου ως ζωντανού και σύνθετου οικολογικού-πολιτισμικού ζητήματος, στην ερμηνεία και κριτική αξιολόγηση πρακτικών διαχείρισης και προστασίας της πολιτιστικής & φυσικής κληρονομιάς, μέσα από χωρικές και οικολογικές προσεγγίσεις, στην αναγνώριση και αξιοποίηση της δυναμικής των αστικών τοπίων στην τουριστική βιομηχανία.

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση της έννοιας του πράσινου τουρισμού, των στόχων του και των μεσών και μεθόδων επίτευξης πρασίνων τουριστικών δράσεων και των ωφελειών του στην σύγχρονη κοινωνία. Μελετάται η συμβολή της Ευρωπαϊκής αναπτυξιακής και περιβαλλοντικής Πολιτικής για τον πράσινο τουρισμό. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποδίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στον τουρισμό για την ανάπτυξή της. Ο πράσινος τουρισμός εμπεριέχει τον κοινωνικό παράγοντα και την πράσινη συμπεριφορά του ενεργού και αφυπνισμένου πολίτη Ο πράσινος τουρισμός κατέχει κομβικό ρόλο στο πλαίσιο της Ατζέντας 2030 για την αειφορική ανάπτυξη. Πιστοποίηση στο πλαίσιο της Αναπτυξιακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περιβαλλοντικά Πρότυπα (EMAS, ISO 14001). Οικολογικά Σήματα ποιότητας (eco-labels) και Πράσινη Σήμανση (Green Label). Η έννοια του “πράσινου κλειδιού” ως πρότυπο ποιότητας για τις τουριστικές επιχειρήσεις στην Ε.Ε.

Λόγοι δημιουργίας-Kατηγορίες και Συστήματα Ταξινόμησης Προστατευόμενων Περιοχών σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο. Νομικό πλαίσιο και Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων περιοχών. Σχέση προστατευόμενων περιοχών και μορφών αειφόρου τουρισμού. Η περίπτωση του Εθνικού Δρυμού Παρνασσού. Περιβαλλοντικές διαδρομές-Μονοπάτια Φύσης-Τουρισμός. Τουρισμός περιπέτειας: Εισαγωγή, ορισμοί, μορφές, ιστορική εξέλιξη και ερευνητικές προσεγγίσεις. 

Στόχοι του μαθήματος είναι η μετάδοση γνώσεων στους φοιτητές για θέματα  σχεδιασμού και της διαχείρισης, ενός τουριστικού προορισμού  στα παρακάτω επίπεδα:

•          Σχεδιασμός για τη διαχείριση των επιπτώσεων (οικονομικών, κοινωνικών, περιβαλλοντικών, πολιτιστικών) από την ανάπτυξη του τουρισμού σε έναν τουριστικό προορισμό με στόχο τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη

•          Σχεδιασμός και διαχείριση της  ελκυστικότητας του προορισμού ως τουριστικό προϊόν με στόχο την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του στην αγορά

•          Σχεδιασμός και διαχείριση στα διαφορετικά στάδια του κύκλου ζωής ενός τουριστικού προορισμού

•          Σχεδιασμός και διαχείριση ενός προγράμματος μάρκετινγκ του προορισμού:

Το θεωρητικό πλαίσιο και οι πρακτικές εφαρμογές εξετάζονται με αντίστοιχες παρουσιάσεις περιπτώσεων από την Ελλάδα και άλλες χώρες