The aim of the course is twofold: (a) to develop a theory-based understanding of European governance (that is, the political system of the EU and its processes of policy-making) and (b) to encourage an empirical analysis of the most important European policies in the era of poly-crisis. The course begins with a discussion of theories of European integration, including neo-functionalism, intergovernmentalism, liberal intergovernmentalism, the new institutionalisms and postfunctionalism. It then studies the vertical and horizontal separation of powers in the EU and focuses on the main concepts and issues developed in the context of the ‘governance approach’ (multi-level governance, EU policy networks and Europeanization). Finally, it examines the most important areas of EU policy activity (the Single Market, Economic and Monetary Union, the EU budget, interior policies and foreign policies) in the light of the dramatic developments that have taken place over the past fifteen years.

Το μάθημα παρέχει μια εις βάθος ανάλυση των πολιτικών, της διαδικασίας λήψης αποφάσεων και των θεσμών που εμπλέκονται στον Χώρο Ελευθερίας, Ασφάλειας και Δικαιοσύνης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΧΕΑΔ). Ο ΧΑΕΔ είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυγμένους τομείς πολιτικής και βασικός τομέας πολιτικής της ΕΕ, καλύπτοντας ευρύ φάσμα θεμάτων που σχετίζονται με την ελεύθερη κυκλοφορία των προσώπων, το άσυλο και τη μετανάστευση, την αστυνομική και δικαστική συνεργασία και την καταπολέμηση της τρομοκρατίας. Το μάθημα θα εξετάσει την ιστορική εξέλιξη του ΧΕΑΔ, τις αλλαγές που επέφερε η Συνθήκη της Λισαβόνας, το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και τα μέσα πολιτικής και τα μέτρα που υιοθετεί η ΕΕ στον τομέα αυτό. Επιπλέον, θα εξετάσει την επιλογή ουσιαστικών κανόνων που διέπουν την κινητικότητα και την ασφάλεια στην Ευρώπη.

Το μάθημα αυτό παρέχει μια εις βάθος ανάλυση των εξελισσόμενων σχέσεων μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και της Αφρικής. Η Αφρική διαδραμάτιζε πάντα σημαντικό ρόλο για την Ευρώπη και αντιστρόφως, πολύ περισσότερο δε κατά τη διάρκεια των τελευταίων αιώνων. Σήμερα η Αφρική αποτελεί πρόκληση για την ΕΕ και τα κράτη μέλη της λόγω της γεωγραφικής της εγγύτητας και του δημογραφικού της προφίλ που είναι το πιο νέο παγκοσμίως. Η Ευρώπη θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει ζητήματα που συνδέονται με την Αφρική, όπως η μετανάστευση κρίση ή η κρίση του Έμπολα και του covid-19, που επηρεάζουν την εσωτερική της πολιτική. Από την άλλη, η Αφρική ήταν και παραμένει μια παραδοσιακή γη ευκαιριών για την Ευρώπη έχει γίνει το πεδίο για ένα νέο «αγώνα για την Αφρική» που προκαλείται από την Κίνα και άλλες αναδυόμενες χώρες που εκμεταλλεύονται τις ευπάθειες της ΕΕ. Επιπλέον, η Αφρική είναι στενά δικτυωμένη με τη διασπορά της στην Ευρώπη, η οποία αποτελεί κύρια πηγή εμβασμάτων προς τις αφρικανικές χώρες και ως εκ τούτου έχει κομβικό ρόλο για τις οικονομίες των χωρών αυτών.

The course addresses the key principles of European Union constitutional law and highlights the constitutional character of the European integration process. It firstly engages with theoretical perspectives and different conceptualizations of the notion of constitutionalism, and addresses whether and how the notion can be and is relevant for the European Union legal order.

The main themes of the class are the EU values, the content of the European Union democracy, and citizenship, and the rule of law, as well as the Union institutions exercising the legislative, executive and judicial power. The course will also analyse the vertical (between the Union and its Member States) and the horizontal division of powers (between European institutions), the principles of direct effect and primacy of EU law, and -very briefly- the status of human rights within the European legal order (human rights will be analytically taught in the spring semester of the MA course).

The seminar focuses on the study of Euroscepticism at different levels: political elites, parties, voters as well as the consequences of the phenomenon in a range of European Union policies. The main objective of the seminar is to offer an in depth analysis of Euroscepticism both in a theoretical and a methodological as well as empirical perspective across the member states of the European Union at a comparative and longitudinal level. Using different study sources (comparative surveys from Eurobarometers and other public opinion surveys, party manifestos for European elections, reports of the European Parliament among others), the participants will have the possibility to analyze the effects of Euroscepticism in the European public sphere.

Στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους φοιτητές στην μελέτη της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης από μια ιστορική και θεσμική οπτική. Αρχικά εξετάζει την εξέλιξη του ευρωπαϊκού εγχειρήματος και τη διαδικασία διαμόρφωσης της σημερινής Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) στο πλαίσιο της μεταπολεμικής ιστορίας της ηπείρου. Πέραν τούτου, το μάθημα αναλύει τη διαδικασία ευρωπαϊκής ενοποίησης με βάση τα συγκεκριμένα βήματα που έχει πραγματοποιήσει η Ένωση, εστιάζοντας ιδιαίτερα στην συζήτηση των κύριων κρίσιμων καμπών – σταθμών από τις οποίες έχει διέλθει το ευρωπαϊκό εγχείρημα. Τέλος, οι διαλέξεις εισάγουν τους φοιτητές στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, συνδυάζοντας την μελέτη της εσωτερικής δομής και την εξέλιξης του καθενός με την ανάλυση των μεταξύ τους σχέσεων και ισορροπιών στο πλα΄σιο του πολιτικού συστήματος της ΕΕ.