Αγγλική ορολογία μουσουλμανικών σπουδών.

Έχοντας διδαχθεί οι φοιτητές τα βασικότερα δομικά στοιχεία της γραμματικής και του συντακτικού της αραβικής γλώσσας στα προηγούμενα εξάμηνα, στο τέλος αυτού του εξαμήνου θα μπορούν να διαβάσουν και να μεταφράσουν μεγάλα κείμενα. Η ικανότητα παραγωγής κειμένου βελτιώνεται και πλέον θα μπορούν να γράφουν επιστολές, να παρουσιάζουν τον εαυτό τους με μεγαλύτερη λεπτομέρεια, θα είναι σε θέση να κάνουν διάλογο. Συγγράμματα: · ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ (Δρ Ρίμα Γαζάλε, Ακαδημαϊκή εμπειρία) · SCHULZ ECKEHARD, KRAHL GUNTHER, REUSCHEL WOLFGANG, STANDARD ARABIC. CAMBRIDGE: CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS 2000

Παρακολούθηση της συστηματοποίησης της μουσουλμανικής θεολογίας από τις μεγάλες νομικές σχολές του σουννιτικού και σιιτικού Ισλάμ. Κατανόηση της λειτουργίας του Ισλαμικού νόμου, του ρόλου της θείας αποκάλυψης και του ανθρώπινου λόγου.

Διαπολιτισμικη Θρησκευτική Εκπαίδευση και Ισλάμ

Εισαγωγή Α. Ζιάκα

Άρθρα από το Βιβλίο.

Α΄Μέρος

Νίκης Παπαγεωργίου και Χρήστου Τσιρώνη

Μάριου Κουκουνάρα Λιάγκη και Άγγελου Βαλιανάτου 

Β΄Μέρος

όλα τα άρθρα των ξένων συγγραφέων

Γ΄Μέρος

άρθρο των Ιρφαν Μολλά και Γιώργος Σαπουντζής

Δανία.pdfΔανία.pdfΣαουδική Αραβία.pdfΣαουδική Αραβία.pdfΣερβία.pdfΣερβία.pdf

Εξετάζουμε τις εξής θεματικές ενότητες: «τι είναι η μελέτη της θρησκείας;» Πρόκειται για την επιστημονική έρευνα της ανθρώπινης πολιτιστικής όψης και των πρακτικών της. Η όψη αυτή είναι ταυτόσημη με τους σκοπούς της μελέτης μας και με τους ορισμούς που επιλέγουμε για χρήση, ορισμούς κατάλληλους για τους σκοπούς και τις αναζητήσεις μας. Ό,τι μας ενώνει σε αυτή τη συλλογική ομάδα, η οποία προσδιορίζεται με την αντωνυμία «δικό μας», δεν είναι μόνο οι κοινές αναζητήσεις, τα κοινά εργαλεία και η συμφωνία σε καθιερωμένες αποδείξεις και επιχειρηματολογία, αλλά επίσης το θεσμικό όργανο το οποίο μας ενώνει ως ομάδα και στο οποίο συνεισφέρει το έργο μας. Το όργανο αυτό είναι το δημόσιο πανεπιστήμιο, ένας θεσμός που καταλήγει σε ό,τι αποτελεί ακαδημαϊκή μελέτη της θρησκείας. Έτσι ίσως μπορούμε να καταλήξουμε αναθεωρώντας το αρχικό μας ερώτημα στο «τι είναι η μελέτη της θρησκείας;» Η ερώτηση αυτή μπορεί να βρει άριστη απάντηση αν πρώτα αναρωτηθούμε «πού ασκείται η μελέτη της θρησκείας, από ποιους και με ποιους σκοπούς;» Η απάντηση, εξαρτώμενη από τη συνάφεια των πραγμάτων και τα ενδιαφέροντα του καθενός, μπορεί να οδηγήσει σε πολύ διαφορετικά συμπεράσματα σε διάφορους λαούς. Ένα άλλο σημείο που μας απασχολεί είναι η ταξινόμηση των θρησκειών. Πως μπορούμε να τις ταξινομήσουμε και πως μπορούμε να τις μελετήσουμε; Απάντηση στα ερωτήματα αυτά δίνει το έργο του ερευνητή της θρησκείας.

Το μάθημα ασχολείται με την ιστορία μεταβίβασης των ελληνικών γραμμάτων στον αραβοϊσλαμικό κόσμο και την επίδρασή τους στην πνευματική καρποφορία του «αραβοϊσλαμικού πολιτισμού» (8ος - 13ος αι.). Στο πρώτο μέρος εξετάζεται η ιστορία μεταβίβασης των ελληνικών γραμμάτων στην αραβική παράδοση και η δημιουργία των αραβικών επιστημών· στο δεύτερο διδάσκεται η ιστορία μεταβίβασης των ελληνικών γραμμάτων και του Αριστοτέλη στην αραβοϊσλαμική παράδοση, ενώ στο τρίτο μέρος εξετάζονται τα ελληνοαραβικά γνωμολόγια και η ψευδεπίγραφη αριστοτελική φιλολογία. Το αντικείμενο της τέταρτης ενότητας αφορά στην αξιοποίηση της αριστοτελικής φιλοσοφίας και της ελληνικής σκέψης από τους Άραβες, τη δημιουργία του αραβοϊσλαμικού Αριστοτελισμού, τη γένεση της ισλαμικής φιλοσοφίας, τους φορείς της και τη μεταβίβαση του αραβικού αριστοτελισμού στην ευρωπαϊκή σκέψη, κυρίως δια μέσου του Αλβέρτου του Μεγάλου και του Θωμά του Ακινάτη.

Εξοικείωση με τις Αβρααμικές Θρησκείες (Ιουδαϊσμός, Χριστιανισμός, Ισλάμ), την ιστορική και θεολογική τους εξέλιξη στο πέρασμα των αιώνων με έμφαση στη σημερινή διάσταση, θρησκευτική, κοινωνική και πολιτική των Αβρααμικών θρησκειών, στους τρόπους κατασκευής της σύγχρονης ταυτότητάς τους και των σχέσεών τους με τις άλλες θρησκείες.

Στο μάθημα επιχειρείται ιστορική και θεολογική θεμελίωση των σύγχρονων συναντήσεων και τάσεων που παρατηρούνται μεταξύ των εκκλησιών της οικουμενικής κίνησης. Δίνεται έμφαση τόσο στις δραστηριότητες του Π.Σ.Ε. και στη στάση της Ορθόδοξης Εκκλησίας απέναντι σε αυτό, όσο και στην ιστορική διαδρομή του εκκλησιαστικού φαινομένου της οικουμενικής παρουσίας του Χριστιανισμού. Παραλλήλως παρουσιάζονται και αξιολογούνται η προσπάθειες του Π.Σ.Ε. για επικοινωνία με το Ισλάμ, καθώς και η προσφορά της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην οικουμενική κίνηση και στο Π.Σ.Ε ευρύτερα και στις δραστηριότητες με το Ισλάμ ειδικότερα.

Στο μάθημα παρουσιάζονται οι τομείς και οι βασικές έννοιες της Παιδαγωγικής Επιστήμης, οι βασικές θεωρίες και τα μοντέλα της αγωγής, οι φορείς αγωγής, οι επιστημολογικές προσεγγίσεις της Παιδαγωγικής Επιστήμης, καθώς και οι βασικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις έρευνας της Παιδαγωγικής Επιστήμης. Συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν οι ενότητες: Σχέση Θεωρίας και Πράξης, επιστημολογικές και θεωρητικές προσεγγίσεις στην Παιδαγωγική Επιστήμη και οριοθέτηση του αντικείμενου της Παιδαγωγικής Επιστήμης, κύρια θεωρητικά ρεύματα της Παιδαγωγικής , πεδία παιδαγωγικών εφαρμογών, σύγχρονα εκπαιδευτικά ζητήματα, διαπολιτισμική αγωγή (θεωρίες, μοντέλα). 

Βίβλος και Κοράνιο είναι ιερά κείμενα, τα οποία εμφανίζουν έναν αρκετά μεγάλο αριθμό κοινών ή παρόμοιων παραδόσεων. Στις παράλληλες αυτές παραδόσεις, γνωστές με τον όρο "Isra΄iliyat", πρωταγωνιστούν θρησκευτικές προσωπικότητες που χαρακτηρίζονται ως προφήτες και απεσταλμένοι. Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση του κοινού αυτού υλικού μέσα από την διερεύνηση των όρων προφήτης και προφητεία, τόσο στο βιβλικό, όσο και στο κορανικό υλικό, στο πλαίσιο που διαμορφώνει η βιβλική και κορανική αντίληψη της ιστορίας ως θείας αποκάλυψης. Παράλληλα, επιδιώκεται η κατανόηση του προφητικού φαινομένου στην Αρχαία Εγγύς Ανατολή με παραδείγματα από τις προφητείες της Μεσοποταμίας (Μάρι, Ασσυρία), από το άμεσο περιβάλλον του αρχαίου Ισραήλ (Συρία, Υπεριορδανία, Παλαιστίνη), καθώς και από την προϊσλαμική Αραβία. Δεν παραλείπεται η διερεύνηση της παρουσίας του ιουδαϊκού και του χριστιανικού θρησκεύματος στην προϊσλαμική, αραβική χερσόνησο, καθώς και του φαινομένου της λατρείας του θεού Ραχμανάν, όπως μαρτυρείται στις επιγραφές της Νότιας Αραβίας (Υεμένη). Τέλος, εξετάζονται οι γνωστές επτά παραδειγματικές ιστορίες του Κορανίου (mathani), στις οποίες συνυπάρχουν, οι αμιγώς αραβικές, προφητικές παραδόσεις με διηγήσεις προφητών, γνωστών από την Βίβλο. Στο πλαίσιο της διδασκαλίας διοργανώνονται επισκέψεις σε μνημεία που σχετίζονται με το περιεχόμενο του μαθήματος, όπως το Γενί τζαμί της Θεσσαλονίκης.

Το μάθημα πραγματεύεται την εμβάθυνση γνώσης της κλασικής αραβικής γλώσσας (αλ-φούσχα) από τους φοιτητές που έχουν ήδη ολοκληρώσει δύο εξάμηνα εκμάθησης και βρίσκονται πια στο τρίτο, με ιδιαίτερη έμφαση στους δομικούς λίθους της γραμματικής και του συντακτικού της. Βασικός στόχος είναι να βελτιωθούν οι δεξιότητες των φοιτητών στην ανάγνωση, κάνοντας χρήση μικρών κεμένων παρμένων από τα συγγράμματα των · Suhad Nierat (Μαθαίνω αραβικά (Γ’), κωδικός στον Εύδοξο 7711867) · Νταούντ Αλσουέις (Η όμορφη γλώσσα μας – Μαθήματα διδασκαλίας της αραβικής γλώσσας, Θεσσαλονίκη: ΜΑΡΚΟΥ Ι. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΕ, 2016) · Ellethy Yaser (H αραβική γλώσσα για τους Έλληνες, Θεσσαλονίκη: ΖΗΤΡΟΣ 2008). Δεύτερος στόχος είναι η εισαγωγή στους χρόνους της αραβικής γλώσσας και εξοικείωση των φοιτητών με χρονικές αντικαταστάσεις βασικών ρημάτων. Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές θα είναι σε θέση να κατανοούν και να αποδίδουν σωστά στα ελληνικά φράσεις και μικρά κείμενα από την κλασική αραβοϊσλαμική γραμματεία.

Εντατική Εκμάθηση της αραβικής Γλώσσας, 2ου επιπέδου. Γραφή, ανάγνωση, γραμματική, δημιουργία σύνθετων προτάσεων, κατανόηση και χρήση θεολογικών όρων σε αραβική γλώσσα. Συγγράμματα: ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

Στόχος του μαθήματος είναι η βελτίωση της αναγνωστικής κατανόησης και ο εμπλουτισμός του ειδικού λεξιλογίου. Επίσης η ανάπτυξη δεξιοτήτων παραγωγής γραπτού λόγου. Το διδακτικό υλικό αποτελείται απο αυθεντικά κείμενα όπως: The Quran, The Sacred Scriptures of Judaism & Christianity, The six Beliefs of Islam, Organization of early Muslim Education, The Sunni-Shiite Split, etc Τα κείμενα συνοδεύονται από ποικιλία δραστηριοτήτων για εξάσκηση και εμπέδωση. 

ENGLISH FOR ISLAMIC STUDIES 3 2019-20.pdfENGLISH FOR ISLAMIC STUDIES 3 2019-20.pdf

Το μάθημα προσεγγίζει συγκριτικά το δίκαιο με το οποίο οι δυο θρησκευτικές κοινότητες, η χριστιανική και η μουσουλμανική, αφενός ρυθμίζουν την εσωτερική τους οργάνωση και διοίκηση, αφετέρου προσδιορίζουν την σχέση τους με το κράτος, έτσι ώστε να αναδειχθούν ομοιότητες και διαφορές. Ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στο ατομικό δικαίωμα της θρησκευτικής ελευθερίας και στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην εσωτερική και διεθνή έννομη τάξη. Επίσης στο πλαίσιο αυτό θα εξεταστούν θέματα που αφορούν μεταξύ άλλων στις θεολογικές προϋποθέσεις του δικαίου των θρησκευμάτων, τις πηγές του, τη γένεση και την εξέλιξη των βασικών θεσμών διοίκησης και οργάνωσης των θρησκευτικών κοινοτήτων, τη σχέση της διοίκησης με τους πιστούς, το οικογενειακό και ποινικό δίκαιο και ευρύτερα τις σχέσεις με το κράτος και τη διεθνή κοινότητα.

Κύριος στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητριών/τών με την ειδική γλώσσα της Επιστήμης τους ώστε να αποκτήσουν τις γλωσσικές δεξιότητες που θα τους επιτρέπουν να κατανοούν σχετικά επιστημονικά κείμενα. Γνωστικός στόχος είναι η κατάκτηση του βασικού λεξιλογίου και αυτό επιτυγχάνεται με την μελέτη σχετικών αυθεντικών κειμένων σχετικά με τις Μουσουλμανικές σπουδές που συνοδεύονται από ποικιλία δραστηριοτήτων για εξάσκηση και εμπέδωση.