Συνάντηση με τα σύγχρονα θέματα της δογματικής θεολογίας, εμβάθυνση στον τρόπο ανάπτυξης της θεολογικής σκέψης και στη δυνατότητα διαλόγου της θεολογίας και ειδικά της Ορθοδοξίας με το σύγχρονο πολιτισμό.

Συνάντηση με τα σύγχρονα θέματα της δογματικής θεολογίας, εμβάθυνση στον τρόπο ανάπτυξης της θεολογικής σκέψης και στη δυνατότητα διαλόγου της θεολογίας και ειδικά της Ορθοδοξίας με το σύγχρονο πολιτισμό.

Συνάντηση με τα σύγχρονα θέματα της δογματικής θεολογίας, εμβάθυνση στον τρόπο ανάπτυξης της θεολογικής σκέψης και στη δυνατότητα διαλόγου της θεολογίας και ειδικά της Ορθοδοξίας με το σύγχρονο πολιτισμό.

Συνάντηση με τα σύγχρονα θέματα της δογματικής θεολογίας, εμβάθυνση στον τρόπο ανάπτυξης της θεολογικής σκέψης και στη δυνατότητα διαλόγου της θεολογίας και ειδικά της Ορθοδοξίας με το σύγχρονο πολιτισμό.

Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζεται ο τρόπος της χειρόγραφης παράδοσης των κειμένων της εθνικής και χριστιανικής γραμματείας μέχρι την ανακάλυψη της τυπογραφίας: υλικά γραφής, ιστορία και εξέλιξη της ελληνικής γραφής, μορφή βιβλίου, τρόποι χρονολόγησης των χειρογράφων, αυτόγραφα, παλίμψηστα χειρόγραφα, αντιγραφικά εργαστήρια, αντιγραφικά λάθη, κατάλογοι χειρογράφων, ψηφιοποίηση. Στη δεύτερη ενότητα γίνεται άσκηση ανάγνωσης χειρογράφων με αντιπροσωπευτικά δείγματα γραφής (συντομογραφίες, σημειώματα, κλπ). Στην τρίτη ενότητα παρουσιάζεται η μεθοδολογία και οι βασικές αρχές μιας κριτικής έκδοσης.

Το μάθημα αυτό έχει ως βασικό σκοπό να εξοικειώσει του φοιτητές με τις βασικές αρχές, οι οποίες διέπουν την επιστήμη της Διδακτικής. Ταυτόχρονα, γίνεται αναφορά σε μεθόδους έρευνας που χρησιμοποιούνται στην εν λόγω επιστήμη. Ακόμη επισημαίνονται τρόποι, με τους οποίους επιστημονικά συμπεράσματα της Διδακτικής μπορούν να εφαρμοστούν στη εκπαιδευτική πράξη της διδασκαλίας του Μαθήματος των Θρησκευτικών. 

Το μάθημα αυτό επικεντρώνεται στην κατανόηση της ανάπτυξης της σύγχρονης Κοινωνικής Θεωρίας με ιδιαίτερη εστίαση στην περίοδο της Ύστερης Νεωτερικότητας. Για αυτόν το λόγο εισάγει τους φοιτητές/τριες σε βασικές έννοιες, θεωρίες και μεθόδους της Κοινωνικής Θεωρίας που χρησιμοποιήθηκαν από κύριους θεωρητικούς όπως οι M. Weber, Em. Durkheim, Er. Goffman, R. Merton, C. W. Mills, A. Giddens, Ul. Beck, Z. Bauman. Βασικά θέματα διαπραγμάτευσης είναι η Νεωτερικότητα, η κοινωνική αλλαγή, η φτώχεια και ο κοινωνικός αποκλεισμός, η πολιτική εξουσία, η παγκοσμιοποίηση, το στίγμα, ο καταναλωτισμός, ο ρόλος της θρησκείας και των εκδηλώσεων πίστης στη Νεωτερικότητα. Έμφαση θα δοθεί στην ανάλυση της ελληνικής πραγματικότητας και της ορθόδοξης παράδοσης σε ό,τι αφορά τα σύγχρονα κοινωνικά φαινόμενα. 

Το μάθημα έχει σκοπό να εμβαθύνει σε βασικές κοινωνιολογικές έννοιες και θεωρήσεις του ιερού. Διερευνάται η θρησκεία ως κοινωνικό φαινόμενο με βάση την ανάγνωση του έργου κλασικών και νεώτερων στοχαστών. Το μάθημα επικεντρώνεται σε θέματα-κλειδιά, σημαντικά για την κατανόηση της θρησκείας στο σύγχρονο κόσμο.

Μελετάται διεξοδικά η εργογραφία και η διδασκαλία εκκλησιαστικών συγγραφέων και Πατέρων της Δύσης από τον ΣΤ΄ έως και τον ΙΑ΄ αιώνα, εντασσόμενη μέσα στα ιστορικά, πολιτισμικά και θεολογικά δεδομένα. Ο μεταπτυχιακός φοιτητής αναλαμβάνει τη μελέτη ενός συγγραφέα ή συγγράμματος. Εισηγείται στο ακροατήριο τα πορίσματα της έρευνάς του, η οποία έχει ως στόχο την εφαρμογή της επιστημονικής μεθοδολογίας, την ανάδειξη προβλημάτων και δυσκολιών, τις επιμέρους ερευνητικές ιδιαιτερότητες, την επιστημονική ακρίβεια και την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων.

Βασικός σκοπός του μαθήματος είναι η κριτική προσέγγιση ορισμένων προβληματισμών και διαπιστώσεων που παρουσιάσθηκαν στο χώρο της Σχολικής Παιδαγωγικής αναφορικά με επίκαιρα θέματα της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Επιπλέον, γίνεται εκτενής αναφορά στη θέση και στο ρόλο του Μαθήματος των Θρησκευτικών μέσα στο σύνολο της σχολικής ζωής. Ειδικότερα, εξετάζονται οι ακόλουθες θεματικές ενότητες: - Σκοποί της αγωγής και της εκπαίδευσης. Παιδαγωγικά ιδεώδη. Το πρόβλημα προσδιορισμού των σκοπών της αγωγής και της εκπαίδευσης σήμερα. - Σχολείο – Παιδεία – Αγωγή - Εκπαίδευση. - Θεωρία του Σχολείου. - Σχολική Βελτίωση και Σχολική Αποτελεσματικότητα. (School Improvement and Effectiveness – Schulentwicklung). - Προφίλ του εκπαιδευτικού. - Φιλοσοφικές και ιδεολογικές προϋποθέσεις των Αναλυτικών Προγραμμάτων. - Θρησκευτική Εκπαίδευση στην ύστερη νεωτερικότητα. - Σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις για τα Περιεχόμενα, τους Στόχους και τη Μεθοδολογία του Μαθήματος των Θρησκευτικών. - Μαθησιακά Αποτελέσματα (Knowledge – Skills - Competencies) στην ύστερη νεωτερικότητα. - Μαθησιακά αποτελέσματα (Knowledge – Skills - Competencies) για το Μάθημα των Θρησκευτικών. - Διαπολιτισμική Διδακτική – Διαπολιτισμική μάθηση. - Διαθρησκειακή μάθηση. - Σύγχρονη ορθόδοξη θεολογική σκέψη και Μάθημα των Θρησκευτικών. - Μάθημα των Θρησκευτικών και πολιτισμός. - Η σημασία του Μαθήματος των Θρησκευτικών στο Πρόγραμμα Σπουδών του Σχολείου. Μάθημα των Θρησκευτικών και αναζήτηση νοήματος ζωής. - Το Μάθημα των Θρησκευτικών ως κοσμοθεωρητική πρόταση ζωής. - Η παροχή θρησκευτικής αγωγής και εκπαίδευσης ως αναφαίρετο δικαίωμα των νέων ανθρώπων. (Das Recht des Kindes auf Religion). - Οι μαθητές ως «μικροί» θεολόγοι. Χριστιανοπαιδαγωγική προσέγγιση μιας θεολογίας των παιδιών και των εφήβων. (Kindertheologie, Jugendtheologie). 

Μελετάται διεξοδικά η εργογραφία και η διδασκαλία επιλεγμένων εκκλησιαστικών συγγραφέων και Πατέρων της Δύσης απαρχής έως και τον ΣΤ΄ αιώνα, εντασσόμενη μέσα στα ιστορικά, πολιτισμικά και θεολογικά δεδομένα. Ο μεταπτυχιακός φοιτητής αναλαμβάνει τη μελέτη ενός συγγραφέα ή συγγράμματος. Εισηγείται στο ακροατήριο τα πορίσματα της έρευνάς του, η οποία έχει ως στόχο την εφαρμογή της επιστημονικής μεθοδολογίας, την ανάδειξη προβλημάτων και δυσκολιών, τις επιμέρους ερευνητικές ιδιαιτερότητες, την επιστημονική ακρίβεια και την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων.

Έννοια του ΑΠ & μοντέλα ΑΠ. Παράγοντες που επηρεάζουν το σχεδιασμό & αναμόρφωση ΑΠ. Διαπολιτισμικές αρχές και διαπολιτισμικά στοιχεία στα νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών. Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών και ΤΠΕ. Θεωρητική και πρακτική προσέγγιση σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα. Ταξινομία στόχων/ δομή και οργάνωση των ΑΠ. Κρυφό / επίσημο/ εφαρμοσμένο ΑΠ. Πολυπολιτισμικά Αναλυτικά Προγράμματα. H παρουσία των νέων τεχνολογιών στα αναλυτικά προγράμματα ΔΕΠΠΣ 2003 και ΑΠΣ 2017 και μέσα από την σύγκριση των περιεχομένων τους και των προτεινόμενων δραστηριοτήτων διαπιστώνεται πώς αποτυπώνεται η τάση της Κοινωνίας της Πληροφορίας και των δεξιοτήτων που απαιτούνται από τους μαθητές. Στα αναλυτικά προγράμματα των Θρησκευτικών γίνεται αποτύπωση και καταγραφή της διαφοροποίησης της παρουσίας του «άλλου» που καταδεικνύει την αλλαγή στη σύνθεση της κοινωνίας και των αντιλήψεων των πολιτών της.

Διερευνώνται ζητήματα της ελληνικής παιδείας και της χριστιανικής παράδοσης κατά την περίοδο 17ος-19ος αι. μέσα από τη δράση των σημαντικότερων Ελλήνων λογίων, ιδίως των εκκλησιαστικών προσωπικοτήτων.

Θέματα συγκριτικής εξέτασης των χριστιανικών θεολογικών παραδόσεων είναι στο κέντρο ενός εισαγωγικού με τη διαλογική μεθοδολογία στα θέματα των πηγών εξάσκηση. Η εμβάθυνση σε θέματα ανάγνωσης των δογματολογικών πηγών και η πρακτική προοπτική συγγραφής θεμάτων που στοχεύουν στο συγκριτικό πλαίσιο τίθενται ως κύρια στοχοθεσία.

Στο μάθημα αυτό τα θέματα δογματικού χαρακτήρα εξετάζονται στο πλαίσιο των διαλόγων που αναπτύσσονται και χαρακτηρίζουν τη νεότερη και σύγχρονη βιβλιογραφία. Στο επίπεδο αυτό προκρίνεται ο κριτικός χαρακτήρας γραφής κατά την εξέταση της νεότερης και σύγχρονης βιβλιογραφίας σε ειδικά θέματα ανάπτυξης που παράγονται στο διαλογικό πλαίσιο της σύγχρονης θεολογίας.

Λήψη θεμάτων της Ιστορίας Δογμάτων, τα οποία εκτίθενται με την σύνδεση έρευνας των πηγών και της δευτερεύσας βιβλιογραφίας. Οι εργασίες (που παρουσιάζονται) στη θεματολογία αυτή σκοπεύουν στη δημιουργική ανάγνωση των πηγών και στην άσκηση γνώσης της νεότερης και σύγχρονης ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας.