Από το κείμενο στην εικόνα και το χώρο - οι φοιτητές ασκούνται πάνω σε ένα κείμενο μεγάλης έκτασης (μυθιστόρημα) Οι φοιτητές θα πρέπει τελικά να κάνουν συνολικές σκηνογραφικές ερευνώντας όλους τους χώρους του κειμένου στις διαφορετικές χρονικά στιγμές και επίσης για όλα τα πρόσωπα που εμφανίζονται στο κείμενο. Να προσεγγίσουν την ατμόσφαιρα ,το ενιαίο εικαστικό ύφος και να υπηρετήσουν μια υποθετική σκηνοθετική αντίληψη Επίσης, εκτελούν μια πλήρη σκηνογραφική μελέτη ενός σημαντικού και βασικού χώρου του κείμενου εκτελώντας όλα τα απαραίτητα σχέδια, τρισδιάστατες απεικονίσεις του και την τελική πλαστική μακέτα Τα μαθήματα συγκροτούνται από παρουσιάσεις του διδάσκοντος, από διαλέξεις εξωτερικών συνεργατών, από επισκέψεις σε χώρους και εκθέσεις, παρακολούθηση προβολών σχετικών ταινιών και από τακτικές παρουσιάσεις της πορείας επεξεργασίας των εργασιών των φοιτητών.

Αρχές σχεδίου, ελεύθερου και γραμμικού, χρώμα, υλικά.

Τμήμα: Κινηματογράφου

Εφαρμογές της τέχνης της Σκηνογραφίας και Ενδυματολογίας στο χαρτί και στην πράξη. Επιλεγμένο θεωρητικό και ιστορικό υπόβαθρο.

Το σεμιναριακό αυτό μάθημα μελετά την έννοια της μεταφοράς (adaptation) διάφορων πηγών (π.χ. μυθιστόρημα, θεατρικό έργο, κόμικ, κ.ά.) στον κινηματογράφο ή την τηλεόραση, την ιστορική αναδρομή του φαινομένου και την παρουσίαση, κατανόηση και χρήση των θεωρητικών και μεθοδολογικών αφηγηματικών εργαλείων, που χρησιμοποιούνται στην ανάλυση και αντλούνται από τις επιστήμες της σημειωτικής και της αφηγηματολογίας. Οι φοιτήτριες/ές θα εφαρμόζουν τις θεωρίες μέσω κινηματογραφικών και τηλεοπτικών αποσπασμάτων, που προέρχονται από διάφορες πηγές, ενώ η συγκριτική ανάλυση θα βοηθήσει στην ανάπτυξη των θεωρητικών και αναλυτικών ικανοτήτων τους.

Το σεμιναριακό αυτό μάθημα μελετά την έννοια της μεταφοράς (adaptation) διάφορων πηγών (π.χ. μυθιστόρημα, θεατρικό έργο, κόμικ, κ.ά.) στον κινηματογράφο ή την τηλεόραση, την ιστορική αναδρομή του φαινομένου και την παρουσίαση, κατανόηση και χρήση των θεωρητικών και μεθοδολογικών αφηγηματικών εργαλείων, που χρησιμοποιούνται στην ανάλυση και αντλούνται από τις επιστήμες της σημειωτικής και της αφηγηματολογίας. Οι φοιτήτριες/ές θα εφαρμόζουν τις θεωρίες μέσω κινηματογραφικών και τηλεοπτικών αποσπασμάτων, που προέρχονται από διάφορες πηγές, ενώ η συγκριτική ανάλυση θα βοηθήσει στην ανάπτυξη των θεωρητικών και αναλυτικών ικανοτήτων τους.

Το μάθημα αφορά τη δημιουργία μίας σκηνογραφικής και ενδυματολογικής πρότασης σε υποθετική κινηματογραφική παραγωγή με βάση ένα λογοτεχνικό κείμενο.

Στόχος του εργαστηρίου είναι να αποτελεί μια πρακτική εισαγωγή σε διαφορετικές προσεγγίσεις αναπαράστασης της μουσικής δημιουργίας στο ντοκιμαντέρ, καθώς μικτές τριμελείς ομάδες φοιτητών/τριων του Τμήματος Κινηματογράφου ΑΠΘ και του Τμήματος Μουσικών Σπουδών ΑΠΘ καλούνται να δημιουργήσουν μια σειρά από μουσικά ντοκιμαντέρ μικρού μήκους. Τα θέματα αφορούν σε σύγχρονους μουσικούς της Θεσσαλονίκης και επιλέγονται από όσους/εςσυμμετέχουν στο εργαστήριο. Στην αρχή γίνεται μια εισαγωγή σε διαφορετικά είδη της σύγχρονης «μουσικής σκηνής» της πόλης και των χαρακτηριστικών τους. Ακολουθεί μία παρουσίαση βασικών θεωρητικών προβληματισμών γύρω από την πρόσληψη της μουσικής σύνθεσης και ερμηνείας από το ευρύ κοινό και την εκπαίδευση/ διαμόρφωσή του κοινού. Παράλληλα γίνονται αναφορές σε περιπτώσεις μελέτης μουσικών ντοκιμαντέρ και μια ανθολόγηση από διαφορετικούς τρόπους αναπαράστασης της μουσικής δημιουργίας στην κινηματογραφική οθόνη. Στη συνέχεια επιλέγονται τα θέματα και αναπτύσσονται οι σεναριακές συνόψεις (treatments) των υπό κατασκευή ταινιών. Κατά το διάστημα αυτό παρουσιάζονται μεθοδολογίες έρευνας και κινηματογράφησης. Παράλληλα εξετάζονται περιπτώσεις-μελέτης ως προς τη σεναριακή προσέγγιση αλλά και την δημιουργική χρήση τεχνικών του εκθεσιακού τρόπου αναπαράστασης (expository mode), π.χ. με συνεντεύξεις, αρχειακό υλικό κ.λπ. αλλά και τεχνικών του τρόπου αναπαράστασης της παρατήρησης (observational mode). Η διερεύνηση των θεωρητικών προβληματισμών και καλλιτεχνικών προσεγγίσεων πηγάζει από τα ερωτήματα που θέτει η κατασκευή κάθε ταινίας και συνδέεται άμεσα με αυτήν. Το μοντάζ της κάθε ταινίας γίνεται σε δύο τουλάχιστον στάδια ώστε να δίνεται ανατροφοδότηση. Οι ταινίες του εργαστηρίου που κρίνονται επαρκείς προβάλλονται στο πλαίσιο το φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ in-edit

Το μάθημα "Η Ιστορία στον Κινηματογράφο" θα ασχοληθεί με τη διερεύνηση της  πολύπλοκης σχέσης του κινηματογραφικού μέσου αφενός με την αναπαράσταση  της Ιστορίας και αφετέρου με τη διαμόρφωση της ιστορικής μνήμης γύρω από σημαντικά ιστορικά γεγονότα του 20ου αιώνα.

Το μάθημα παρουσιάζει και αναλύει τα βασικά μορφικά και αφηγηματικά χαρακτηριστικά των κινηματογραφικών ταινιών από όλο το φάσμα της κινηματογραφικής παραγωγής από την εμφάνιση του μέσου μέχρι σήμερα.

Οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση τα εξής κριτήρια: 

- Το συνολικό αποτέλεσμα τεσσάρων εργασιών που έγιναν στα εργαστήρια (4Χ10%).

- Την παρακολούθηση των εργαστηρίων και τη συμμετοχή τους σε αυτά (20%).

- Την ταινία που παραδίδεται στο τέλος του εξαμήνου (40%)

Οι φοιτητές αξιολογούνται με βάση τα εξής κριτήρια: 

- Το συνολικό αποτέλεσμα τεσσάρων εργασιών που έγιναν στα εργαστήρια (4Χ10%). 

- Την παρακολούθηση των εργαστηρίων και τη συμμετοχή τους σε αυτά (20%).

- Την ταινία που παραδίδεται στο τέλος του εξαμήνου (40%)

Στόχοι του σεμιναριακού αυτού μαθήματος είναι η εισαγωγή του/της φοιτητή/φοιτήτριας στο είδος της επιστημονικής φαντασίας (ΕΦ), ένα από τα πιο δημοφιλή είδη του σύγχρονου κινηματογράφου. Το μάθημα εστιάζει στη μελέτη της ιστορικής εξέλιξης της ΕΦ στον κινηματογράφο και στη διαμόρφωσή της από το κοινωνικό, οικονομικό, πολιτισμικό και τεχνολογικό πλαίσιο κάθε εποχής. Παράλληλα το μάθημα εμβαθύνει σε σε θεωρητικά και φιλοσοφικά ζητημάτα που άπτονται του είδους, εισάγοντας τους φοιτητές/τριες στις θεωρίες του μεταουμανισμού και στα οντολογικά ερωτήματα που θέτει η ΕΦ για τη φύση του ανθρώπου και της πραγματικότητας. Ο/Η φοιτητής/τρια θα έχει την ευκαιρία να κατανοήσει και να εφαρμόσει τα θεωρητικά/φιλοσοφικά ζητήματα του είδους μέσω κινηματογραφικών αποσπασμάτων, ενώ η πρακτική εφαρμογή θα τον/την βοηθήσει να αναπτύξει τη θεωρητική, ερευνητική και κριτική του/της ικανότητα.

Το μάθημα είναι αμιγώς εργαστηριακό και βασίζεται σε δοσμένο υλικό που διανέμεται στους συμμετέχοντες προκειμένου να πραγματοποιήσουν μια σειρά ασκήσεων. Οι περισσότερες ασκήσεις προέρχονται από τη σύμπραξη τεσσάρων ακαδημιών κινηματογράφου (Lodz Film School, FAMU, VŠMU, ADU) και αποτελούν υλικό που χρησιμοποιείται για τη διδασκαλία μοντάζ σε πολλές σχολές κινηματογράφου ανά τον κόσμο.

ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ 9ου κ 10ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΣΠΟΥΔΩΝ

Το μάθημα εστιάζει στις σημαντικότερες προσεγγίσεις που αφορούν στην ανάλυση κινηματογραφικών και τηλεοπτικών ειδών. Δίνεται έμφαση στο είδος ως κατασκευή, δηλαδή ως ευμετάβλητη, πολιτισμική και κοινωνική διαδικασία που διαμορφώνεται από πολλαπλούς παράγοντες. Μέσω της ανάλυσης παραδειγμάτων από την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, θα συζητηθούν θεωρητικά ζητήματα και θα εξερευνηθούν οι πολιτισμικές, ιστορικές, κοινωνικές και βιομηχανικές παράμετροι, καθώς και οι αντιδράσεις του κοινού, οι οποίες συνεπικουρούν στον σχηματισμό και την εξέλιξη των ειδών στα δύο μέσα.