Getting Old isn't for Sissies

Το μάθημα καλύπτει τις εξής θεματικές περιοχές: Ορισμός και βασικές αρχές της διά βίου ανάπτυξης και της γήρανσης. Μέθοδοι μελέτης των διά βίου αναπτυξιακών διεργασιών και του γνωστικού γήρατος. Διά βίου γνωστική ανάπτυξη: αλλαγές στη νοημοσύνη και σε επιμέρους γνωστικές λειτουργίες. Γνωστικός έλεγχος, αγγειακή υπόθεση και μετωπιαίο γήρας. Διά βίου ανάπτυξη του θυμικού: αλλαγές στη συναισθηματική εμπειρία, στη ρύθμιση του θυμικού και στην αναγνώριση συναισθημάτων. Επιδράσεις θυμικών και κοινωνικών παραγόντων στις γνωστικές λειτουργίες των ηλικιωμένων. Κοινωνική νόηση και γνωστικό γήρας. Προγράμματα γνωστικής ενίσχυσης ηλικιωμένων. Ενεργός γήρανση. 

Στόχος του μαθήματος είναι να διευκολύνει την κατανόηση θεωρητικών και εμπειρικών δεδομένων που αφορούν τη μελέτη των γνωστικών διεργασιών με έμφαση στη διαδικασία της μάθησης και της μνήμης. Η ενότητα αποτελεί μία επισκόπηση των κυριότερων γνωστικών λειτουργιών όπως η προσοχή, η μνήμη, η σκέψη, η γλώσσα και η λύση προβλημάτων με στόχο την κατανόηση των αλληλεπιδράσεων τους, τη συνεισφορά τους στη μάθηση και τη σχέση τους με το θυμικό. Καλύπτονται επίσης θέματα όπως η σχέση της σκέψης με τα συναισθήματα και ο ρόλος των γνωστικών διεργασιών στις διαπροσωπικές σχέσεις. 

Assignment handout16-17.pdfAssignment handout16-17.pdfReading_list16-17.pdfReading_list16-17.pdfsyllabus16-17.pdfsyllabus16-17.pdf

Στα πλαίσια του μαθήματος καλύπτονται θέματα που αφορούν την ενημερότητα που έχουν οι άνθρωποι για τις γνωστικές τους διεργασίες και τη ρύθμισή τους. Εξετάζονται διάφορα είδη του μεταγιγνώσκειν και οι τρόποι μελέτης τους, καθώς και θέματα που αφορούν τη σχέση των μεταγνωστικών διεργασιών με τη νοημοσύνη, αλλά και τη μνήμη και τη μάθηση. Επισημαίνονται οι επιδράσεις θυμικών και κοινωνικών παραγόντων στις μεταγνωστικές διεργασίες, και ο ρόλος των μεταγνωστικών εμπειριών και μεταγνωστικής γνώσης, όπως η θεωρία του νου και οι επιστημολογικές πεποιθήσεις, στη μάθηση και σκέψη. Έμφαση δίνεται, επίσης, στις μεταγνωστικές δεξιότητες και χρήση γνωστικών και μεταγνωστικών στρατηγικών για την αυτο-ρύθμιση της μάθησης.

Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η διερεύνηση του νευροανατομικού υποστρώματος διαδικασιών μάθησης και μνήμης. Αφού παρουσιαστούν κάποιες βασικές έννοιες νευροανατομίας, θα διερευνήσουμε τους συναπτικούς μηχανισμούς μάθησης και μνήμης, τους εγκεφαλικούς μηχανισμούς συναισθήματος και τη βιοψυχολογία του στρες (ορμόνες στρες, συστήματα απόκρισης σε στρεσογόνες συνθήκες).