Το μάθημα έχει ως στόχο να εξοικειώσει τους/τις φοιτητές/τριες με τη θεωρία της λογοτεχνίας στον 20ό αιώνα και να προσφέρει μεθοδολογικά εργαλεία για την ανάλυση και την ερμηνεία των λογοτεχνικών κειμένων.  Στο μάθημα παρουσιάζονται κεντρικά ρεύματα της θεωρίας της λογοτεχνίας (Μεταδομισμός, Ψυχαναλυτική κριτική, Μαρξιστική κριτική, Πολιτισμικές Σπουδές, Σπουδές Φύλου, Οικοκριτική, Θεωρία της Μεταφοράς) και εξετάζονται χαρακτηριστικά άρθρα, βιβλία και δοκίμια των θεωρητικών στοχαστών και αντιπροσωπευτικά λογοτεχνικά έργα.

Το μάθημα εξετάζει την ιστορία και τα χαρακτηριστικά της μη μυθοπλαστικής λογοτεχνίας σε μια συγκριτική προοπτική συνεξέτασης της λογοτεχνίας, της ιστορίας και της δημοσιογραφίας. Σε έναν πρώτο κύκλο εξετάζονται οι λογοτεχνικές όψεις της ιστορικής αφήγησης και τα σημεία συνάντησης λογοτεχνίας και ιστορίας μέσα από τη μελέτη και συζήτηση παραδειγμάτων. Σε ένα δεύτερο κύκλο εξετάζονται οι λογοτεχνικές όψεις δημοσιογραφικών αφηγήσεων (κυρίως του ρεπορτάζ) και τα σημεία συνάντησης λογοτεχνίας και δημοσιογραφίας μέσα από τη μελέτη και συζήτηση συγκεκριμένων παραδειγμάτων. Το σώμα κειμένων αποτελείται κυρίως από κείμενα της μη μυθοπλαστικής λογοτεχνίας.

Η φροντιστηριακή άσκηση (ενισχυτική διδασκαλία) στο ΓΛΩ304 έχει ως στόχο να βοηθήσει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές να εξασκηθούν μέσω δραστηριοτήτων στη γραμματική της νέας ελληνικής γλώσσας και στη γλωσσολογική περιγραφή και ανάλυση γλωσσικών δεδομένων. Γενικότερα, επιδιώκει να βοηθήσει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές στην προσωπική εργασία που πρέπει να αφιερώσουν για το μάθημα και να τους δείξει πώς μπορούν να δουλεύουν με πιο δημιουργικό και αποτελεσματικό τρόπο.

Μια γενική εισαγωγή στο πλαίσιο της εποχής και της ομιλίας. Ανάγνωση, μετάφραση, σχολιασμός. Οι φοιτητές αναμένεται να κάνουν παρουσιάσεις συγκεκριμένων θεμάτων προκειμένου να λάβουν βαθμό.

Γενική εισαγωγή στο έργο, ανάγνωση, μετάφραση και σχολιασμός της τραγωδίας.

Το χρονικό άνυσμα του μαθήματος περιλαμβάνει 3 περιόδους: 1) τη Μεσοπολεμική Πεζογραφία (1914-40) με τις δύο υποπεριόδους (1914-30, 1930-40) 2) τη Μεταπολεμική Πεζογραφία (1940-67 ή 1974) 3) τη Σύγχρονη Πεζογραφία (1974 έως σήμερα) Πρόκειται για εκτεταμένο χρονικό άνυσμα με δραματικά γεγονότα σε παγκόσμιο και ελληνικό επίπεδο (π.χ. Μικρασιατική Καταστροφή, Εμφύλιος) τα οποία μετασχημάτισαν έθνη, κοινωνίες, πολιτικά συστήματα και κατ' επέκταση το άτομο και τη σχέση του με τον κόσμο. Συγχρόνως πρόκειται για μια εποχή στην οποία αναδύθηκαν καινούρια ρεύματα (μοντερνισμός, μεταμοντερνισμός) ή αναβίωσαν σε καινούρια μορφή παλαιότερα (ρεαλισμός), καθώς και καινούρια λογοτεχνικά είδη. Στο μάθημα θα εξεταστούν συγκεκριμένα μυθιστορήματα ή διηγήματα, κυρίως από τις πρώτες δύο υποπεριόδους, με έμφαση –κατά περίπτωση– στο πώς προσελήφθησαν ή πώς και πόσο αφομοιώθηκαν συγκεκριμένα ρεύματα ή είδη για την έκφραση προβληματισμών γύρω από το άτομο, την ιστορία και την κοινωνία.

Διδάσκουσα: ΜΑΡΙΑ ΑΚΡΙΤΙΔΟΥ