Ο σύγχρονος κόσμος είναι πλουραλιστικός και πολυκεντρικός. Έννοιες όπως κοινωνική συνοχή, ομοιογένεια, ετερότητα, διακρίσεις, συγκρούσεις, συνεργασία κ.α. αποκτούν νέες προοπτικές και προσλαμβάνουν μεγάλη βαρύτητα μέσα από την κοινωνική και πολιτική ερμηνεία τους. Οι αλλαγές που συντελούνται σε όλο το φάσμα του κοινωνικού βίου επηρεάζουν σχεδόν πρωτογενώς την οργάνωση και λειτουργία της εκπαίδευσης και του σχολείου. Το μάθημα αποσκοπεί στην κριτική διερεύνηση των επιστημολογικών και μεθοδολογικών ζητημάτων που σχετίζονται με την ανάπτυξη, το χαρακτήρα, τα όρια και τη δυναμική της επιστημονικής γνώσης στο σύγχρονο κόσμο και πιο ιδιαίτερα με την εκπαιδευτική λειτουργία/διαδικασία σε πλουραλιστικό κοινωνικό περιβάλλον. Παρουσιάζονται οι κύριες θεωρητικές προσεγγίσεις της «ετερότητας» στο πλαίσιο των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών. Αναλύονται ακόμη βασικές παράμετροι της οικείας θεματικής μέσα από τη διαλεκτική διερεύνηση των στοιχείων δόμησης της προσωπικής αλλά και κοινωνικής ταυτότητας, των σχέσεων του εαυτού με τους «Άλλους» και την αναστοχαστική κατανόηση όρων όπως ετερότητα, πολιτισμική διαφορά, οικουμενικότητα, σχετικισμός. 

Το μάθημα αναλυει τη σύνθετη σχέση γλώσσας και κοινωνίας