Το μάθημα περιλαμβάνει αρχικά την εξοικείωση των φοιτητών με τις βασικές έννοιες της εκπαίδευσης ενηλίκων. Στη συνέχεια αναπτύσσονται οι βασικές αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων οι οποίες θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων που απευθύνονται σε ενηλίκους , αλλά και στη διαμόρφωση πολιτικών σε σχέση με την Εκπαίδευση Ενηλίκων. Παρουσιάζονται και προσεγγίζονται κριτικά οι πολιτικές για την Εκπαίδευση Ενηλίκων σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Το μάθημα περιλαμβάνει 30 ώρες διά ζώσης διδασκαλία και εξ αποστάσεως ανατροφοδοτήσεις μέσω των εργαλείων σύγχρονης και ασύγχρονης διδασκαλίας που παρέχονται από το ίδρυμα και το τμήμα. Οι θεματικές ενότητες που θα αναπτυχθούν είναι οι ακόλουθες: α) Δια Βίου Μάθηση και Εκπαίδευση Ενηλίκων -αποσαφήνιση βασικών όρων β) χαρακτηριστικά ενηλίκων- προϋποθέσεις αποτελεσματικής μάθησης γ) εμπόδια και κίνητρα στην εκπαίδευση ενηλίκων δ) σχεδιάζοντας προγράμματα για ενηλίκους ε) εθνική πολιτική εκπαίδευσης ενηλίκων στ) ευρωπαϊκές πολιτικές εκπαίδευσης ενηλίκων ζ) ευρωπαϊκά εργαλεία στην εκπαίδευση ενηλίκων (βασικές ικανότητες, εθνικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων, europass κλπ), η) προσφερόμενα προγράμματα γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων και επαγγελματικής κατάρτισης στην Ελλάδα 

Το μάθημα αφορά βασικές θεωρητικές θέσεις της διδακτικής των μαθηματικών με εξειδικεύσεις στις μικρές ηλικίες,. Ερευνητικά αποτελέσματα σχετικά με τη μαθηματική εκπαίδευση στις μικρές ηλικίες, σε συνδυασμό και με άλλους επιστημονικούς χώρους. Εξειδικευμένες γνώσεις για τη διδασκαλία και τη μάθηση των μαθηματικών εννοιών (προγράμματα, δραστηριότητες, υλικό, διδακτικές καταστάσεις και ιδιαίτερα φαινόμενα).

Προσέγγιση Βασικών Παραγόντων Διαχείρισης της Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Μελετάται το πλαίσιο, οι εμπλεκόμενοι παράγοντες οι διαδικασίες μεταρρύθμισης, τα βασικά μοντάλα ανάλυσης και η έρευνα της εκπαιδευτικής πολιτικής.

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μετά το τέλος του μαθήματος θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν τη φύση και τις τεχνικές της επιστημονικής έρευνας, ειδικά αυτής που επικεντρώνεται στις κοινωνικές επιστήμες και στην εκπαίδευση. Θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν, να κρίνουν και να αξιοποιούν δημοσιευμένες έρευνες, να αναγνωρίζουν τα βασικά συστατικά τους και να είναι σε θέση να τις αξιοποιούν για επόμενες ερευνητικές προσπάθειες. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν ερευνητικές μεθόδους και ερευνητικά εργαλεία, καθώς και να σχεδιάζουν ερευνητικές προσπάθειες και τα αντίστοιχα εργαλεία. Ακόμα θα γνωρίζουν και θα χρησιμοποιούν βασικές αρχές και τεχνικές των ποσοτικών και ποιοτικών μεθόδων έρευνας και βασικές τεχνικές της περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής. χυσαν τη ρεαλιστική έκφραση, γιατί ανέπτυξαν στενούς δεσμούς ανάμεσα στην Ιστορία, στο πολιτικό βίωμα, στην ιδεολογική υπερφόρτιση και στην ποιητική πραγματικότητα, με συνέπεια η αλληγορία με τα υπόλοιπα είδη της να μην ευδοκιμήσουν ιδιαίτερα. Ωστόσο, η διαπίστωση αυτή θα μπορούσε να επανεξεταστεί. Για τις ανάγκες του μαθήματος θα χρησιμοποιηθεί ένα αντιπροσωπευτικό όσο και εκτενές corpus κειμένων ποιητών που γραμματολογικά εντάσσονται στην Πρώτη Μεταπολεμική Γενιά και στη Γενιά του 1960.

Στο μάθημα θα αναπτυχθούν σύγχρονες προσεγγίσεις της μάθησης που δίνουν έμφαση στην ανάπτυξη των εννοιών, το διάλογο και τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας. Θα αναλυθεί η έννοια της διαφορετικότητας και θα παρουσιαστούν εργαλεία που βοηθάνε τον εκπαιδευτικό να αναγνωρίσει και να διαμορφώσει το μαθησιακό προφίλ των παιδιών και να το αξιοποιήσει κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Θα συζητηθούν διερευνητικές μέθοδοι διδασκαλίας με έμφαση στην επίλυση προβλημάτων και εργαλεία και θα μελετηθούν τρόποι αξιολόγησης που διευκολύνουν το έργο του εκπαιδευτικού-ερευνητή. 

Το μάθημα περιλαμβάνει την παρουσίαση όλων των μορφών αξιολόγησης που συναντώνται στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Οι φοιτητές εισάγονται στις θεωρίες αξιολόγησης, στο θεωρητικό πλαίσιο που τις διέπει και αναλύει το υπόβαθρο όπου στηρίζονται. Αναλύονται θέματα πρακτικών εφαρμογών της αξιολόγησης στην εκπαίδευση, των διακρίσεων και ταξινομήσεων που έχουν αποτυπωθεί, καθώς και της εφαρμογή τους. Επίσης παρουσιάζονται θέματα σύγχρονων τάσεων αξιολόγησης προγραμμάτων και εφαρμογής τους.

Στην πλατφόρμα του συγκεκριμένου "μαθήματος" κατατίθενται οι διπλωματικές εργασίες για την κατεύθυνση Εκπαιδευτική Πολιτική του ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής του ΤΕΠΑΕ/ΑΠΘ 

Το περριεχόμενο του συγκεκριμένου μαθήματος εστιάζεται στην προσέγγιση κομβικών ζητημάτων για τη διαχείριση της πολυπολιτισμικότητας και της πολυγλωσσίας στην πολυπολιτισμική σχολική τάξης. Λαμβάνει χώρα κριτική διαπραγμάτευση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών παραγόντων που την επηρεάζουν, αλλά και των τρόπων που αξιοποιούνται για την καλλιέργεια μιας πιο ουσιαστικής παιδαγωγικής αλληλεπίδρασης. Γίνεται επίσης συζήτησης για τα προογράμματα που χρησιμοποιούνται για τη διαχείριση της πολυπολιτισμικής πραγματικότητας σε ένα κλίμα ισότητας. Ενότητες μαθήματος: 9.3) 1η συνάντηση: Βασικές διαστάσεις της Διαπολιτισμικής Εκπαιδευτικής Πολιτικής και τα χαρακτηριστικά της στην Ελλάδα Κ.Τσιούμης 10.3) 2η συνάντηση: Διαπολιτισμικά Αναλυτικά Προγράμματα Κ.Τσιούμης 16.3) 3η συνάντηση: Διαπολιτισμικά Προγράμματα σε Ελλάδα και Ευρώπη στον Κόσμο :Ιδεολογία Περιεχόμενο και Λειτουργία Κ.Τσιούμης 23.3)4η συνάντηση: Διαχείριση του πολιτισμικού πλουραλισμού στην εκπαίδευση: ανάλυση και κριτική προσέγγιση Κ.Χατζηδήμου 30.3) 5η συνάντηση: Βασικές αρχές διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και διαπολιτισμική ετοιμότητα εκπαιδευτικών Κ.Χατζηδήμου 20.4) 6η συνάντηση: Διαχείριση της ετερότητας στη σχολική τάξη: θεωρία και πράξη K.Χατζηδήμου 27.4.) 7η συνάντηση:.Φαινόμενα επαφής γλωσσών και πολιτισμών, μετανάστευση και επικοινωνία Π.Τσοκαλίδου 4.5) 8η συνάντηση:.Διγλωσσία: ορισμοί, είδη 11.5) 9η συνάντηση:. Διαγλωσσικότητα και εκπαίδευση Π.Τσοκαλίδου 18.5) 10η συνάντηση:. Διαγλωσσικότητα και επικοινωνία Π.Τσοκαλίδου 25.5) 11η συνάντηση:. Κείμενα ταυτότητας και η παιδαγωγική τους διαχείριση Π.Τσοκαλίδου 2.6) 12η συνάντηση: Εκπαιδευτικά σενάρια που προάγουν την πολυπολιτισμικότητα Π.Τοκαλίδου 

Το μάθημα περιλαμβάνει τα παρακάτω: Θεωρητική, διερευνητική κριτική και εργαστηριακή-βιωματική μελέτη των παιδαγωγικών διαστάσεων των εικαστικών τεχνών Διερεύνηση αλληλεπιδράσεων, καινοτόμων και γόνιμων συνεργειών-δράσεων ανάμεσα στις εικαστικές και άλλες μορφές τεχνών στην εκπαίδευση Μελέτη σύγχρονων θεωρητικών δεδομένων και ερευνητικών μεθόδων των εικαστικών τεχνών και της παιδαγωγικής προσέγγισής τους Εμβάθυνση στις διεθνείς τάσεις, μοντέλα και προβληματισμούς στο σχεδιασμό προγραμμάτων εικαστικής παιδαγωικής Διερεύνηση των εξελικτικών, πολιτισμικών και κοινωνικών διαστάσεων της εικαστικής εξέλιξης των παιδιών 

Ο σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση από πλευράς των μεταπτυχιακών φοιτητών της εξαιρετικά μεγάλης σημασίας του παιχνιδιού, ως αντικείμενο και ως δραστηριότητα για την ανάπτυξη του παιδιού και οι δυνατότητες που παρέχει στην καθημερινή παιδαγωγική διαδικασία Να κατανοήσουν επίσης το θεωρητικό πλαίσιο και τις σύγχρονες θεωρίες για το παιχνίδι ΝΑ αναπτύξουν κριτική σκέψη αναφορικά με τις κοινωνικές αντιφάσεις που διέπουν το "παιχνίδι"και τη σχέση του με τα ΜΜΕ Να αναστοχαστούν αναφορικά με τα παιχνίδια μαζικής κουλτούρας και το ρόλο τους ως εκπαιδευτικοί και τη σχέση τους με τους μαθητές τους Να συνειδητοποιήσουν ότι οι τεχνολογικές, κοινωνικές και πολιτισμικές αλλαγές επηρεάζουν την εμπειρία των παιδιών και επιδρούν στο παιχνίδι τους Τέλος, να εξοικειωθούν με το σχεδιασμό του παιδαγωγικού παιχνιδιού και του παιδαγωγικού υλικού και να παράγουν πειραματικά νέο 

Σκοπός του μαθήματος είναι η εκτενής μελέτη του θεωρητικού υπόβαθρου και η εξοικείωση των συμμετεχόντων με τις ποσοτικές και ποιοτικές μεθόδους έρευνας σε σχέση με το χορό και την κίνηση. Συγκεκριμένα, ο χορός ως τέχνη, ο δημιουργικός χορός και ευρύτερα η κίνηση ως μέσα έκφρασης, δημιουργίας, επικοινωνίας και μάθησης στην προσχολική και την παιδική ηλικία προσεγγίζονται με κριτική σκέψη και εμβάθυνση στα θεωρητικά και στα ερευνητικά δεδομένα, με βιωματικά εργαστήρια και με αξιολόγηση πειραματικών ερευνητικών εφαρμογών των συμμετεχόντων σε ανάλογα πεδία ενδιαφέροντος εντός και εκτός σχολείου. Επιδιώκεται η ανάπτυξη προβληματισμών για την αναζήτηση αποτελεσματικών τρόπων αξιοποίησης του δημιουργικού χορού σε διαπολιτισμικές και διαθεματικές προσεγγίσεις και για την ανάδειξη της θέσης του ως στοιχείου πολιτισμού στην εκπαίδευση και σε κάθε άλλο πιθανό φορέα. Αντικείμενο μελέτης γίνεται και ο ίδιος ο παιδαγωγός αναφορικά με το ρόλο του στην παιδαγωγική προσέγγιση του χορού και της κίνησης στο σχολείο, σε φορείς κοινωνικής επιμόρφωσης, σε χώρους εξωσχολικών δραστηριοτήτων κ.ά. Επιπλέον, διερευνάται η αξία του ρυθμού και του χορού ως μέσων βελτίωσης της ψυχοκινητικής ανάπτυξης παιδιών με αναπτυξιακές διαταραχές.