Σκοπός του μαθήματος είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για οικολογικές/περιβαλλοντικές έννοιες και φαινόμενα που σχετίζονται με τη σύσταση και λειτουργία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος και η κατανόηση του αλληλένδετου μεταξύ της λειτουργίας των φυσικών και ανθρωπογενών οικοσυστημάτων και των συναφών περιβαλλοντικών προβλημάτων για τη μελέτη τους στην προοπτική της αειφορίας και της αειφόρου ανάπτυξης. 

Υποβολή μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας. Η μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία (ΜΔΕ) είναι πρωτότυπη επιστημονική εργασία, η οποία αποτυπώνει, εν κατακλείδι, τα συμπεράσματα/αποτελέσματα μιας θεωρητικής ή εμπειρικής έρευνας, συναφούς με τον προσανατολισμό του Δ.Π.Μ.Σ.

Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή στις αρχές της περιβαλλοντικής φιλοσοφίας με έμφαση στην περιβαλλοντική ηθική. Η περιβαλλοντική ηθική ως κλάδος της εφαρμοσμένης ηθικής και η χρησιμότητα της. Βασικά ζητήματα με τα οποία ασχολείται η περιβαλλοντική ηθική. Αναφορά βασικών αρχών των σημαντικότερων θεωριών ηθικής φιλοσοφίας (ωφελιμισμός, καντιανή ηθική, θεωρία δικαιωμάτων, συμβολαιοκρατία). Η διάσταση ανθρωποκεντρισμού-οικοκεντρισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Οι οικοκεντρικές θεωρίες της ηθικ ής της γης (Aldo Leopold), της βαθιάς οικολογίας (Arne Naess) και του σεβασμού προς τη φύση (Paul Taylor). Έμφαση στο ζήτημα της εγγενούς αξίας της φύσης. Το ζήτημα της ηθικής αντιμετώπισης των άλλων ζώων: η ηθική αντιμετώπιση των άλλων ζώων στον ελλαδικό αρχαίο κόσμο (Πυθαγόρειοι, Πορφύριος, Πλούταρχος), η εγγενής αξία των ζώων, στάσεις και συμπεριφορές απέναντι στα άλλα ζώα, πρακτικές απολήξεις της ηθικής αντιμετώπισης των ζώων (οικόσιτα, ζώα συντροφιάς, χορτοφαγία). Ειδική αναφορά στο ζήτημα της χρήσης πειραματόζωων από τη σκοπιά της βιοηθικής. Η πολιτική οικολογία ως πεδίο άσκησης αρχών της περιβαλλοντικής ηθικής στην πολιτική. Θεωρίες πολιτικής οικολογίας: κοινωνική οικολογία, οικομαρξισμός, οικοκαπιταλισμός). Περιβαλλοντικές οργανώσεις, ακτιβιστικές οργανώσεις, οικοτρομοκρατία». Σε σχέση με την Εκπαίδευση Αξιών βασικός άξονας της διερεύνησης των περιβαλλοντικών ζητημάτων είναι ο εντοπισμός των υφερπουσών αξιών και του ρόλου που αυτές παίζουν στη γένεση και διατήρηση του προβλήματος. Η προσπάθεια εξεύρεσης λύσης στο υπό μελέτη περιβαλλοντικό ζήτημα οδηγεί αργά ή γρήγορα στην αναζήτηση άλλων αξιών, τέτοιων που να προσανατολίζουν τις δράσεις μας σε περισσότερο φιλοπεριβαλλοντικές πρακτικές. Στην ανάδειξη των περιβαλλοντικών αξιών μπορούν να συμβάλλουν οι μεθοδολογικές προσεγγίσεις που υιοθετεί η Εκπαίδευση Αξιών. Θα παρουσιαστούν στρατηγικές αντιπροσωπευτικές των διαφορετικών θεωριών μάθησης. Έμφαση θα δοθεί στην ανάλυση και τη διασαφήνιση αξιών και στο σχεδιασμό ενσυναισθητικών τεχνικών.

Διατμηματικό ΜΠΣ «Ειδίκευση στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση»

Σχέσεις Κοινωνίας και Περιβάλλοντος, η Οικολογική, Κοινωνική, Οικονομική και Πολιτική διάσταση των Περιβαλλοντικών Ζητημάτων, Το εννοιολογικό πεδίο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ορισμοί, γένεση και διαχρονική εξέλιξη της Π Ε, σκοπός και στόχοι της Π Ε, αρχές και χαρακτηριστικά της Π Ε, οι αξίες στην ΠΕ), Όψεις της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Τα επιστημολογικά παραδείγματα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Ο κριτικός χαρακτήρας της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Διδακτικές τεχνικές και μεθοδολογίες στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (συστημική προσέγγιση, μοντελοποίηση, προσομοίωση), Εννοιολογικοί και Διδακτικοί προσανατολισμοί ενός προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Τα διαδοχικά στάδια δόμησης ενός προγράμματος ΠΕ (σκοποί και στόχοι, κριτήρια επιλογής θέματος, διδακτικά χαρακτηριστικά, μεθοδολογικές προσεγγίσεις), Αξιολόγηση στην ΠΕ (αντικείμενο αξιολόγησης, όπως σχεδιασμός και οργάνωση προγράμματος, δραστηριότητας κ.λ.π., βαθμός προσέγγισης στόχων, αποτελεσματικότητα μέσων που χρησιμοποιήθηκαν, κ.λ.π.), στόχοι αξιολόγησης, κριτήρια αξιολόγησης -το θετικιστικό, το ερμηνευτικό και το κοινωνικά κριτικό παράδειγμα στην αξιολόγηση - εργαλεία αξιολόγησης), Εφαρμογή της θεωρίας της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και της θεωρίας του project για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για τις διάφορες βαθμίδες εκπαίδευσης (Α/θμια και Β/θμια Εκπ/ση), Εφαρμογή των κριτηρίων αξιολόγησης για αξιολόγηση συγκεκριμένου εκπαιδευτικού υλικού στην ΠΕ (εκπαιδευτικά πακέτα, περιβαλλοντικά παιχνίδια του εμπορίου, περιβαλλοντικά παραμύθια κ.λ.π.)