Κύριοι στόχοι του μαθήματος αποτελούν: 

  • Η γνώση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας στην ιστορική εκπαίδευση
  • Η ανάπτυξη του ιστορικού ψηφιακού γραμματισμού
  • Η εξοικείωση με ψηφιακά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα
  • Η επαρκής χρήση εφαρμογών και λογισμικών για την αξιοποίησή τους στην ιστορική εκπαίδευση.

Οι επιμέρους ενότητες αφορούν: α.Στις επιστημολογικές παραδοχές χρήσης κι αξιοποίησης των δυνατοτήτων των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας
στην ιστορική εκπαίδευση. β. Στην ανάπτυξη ιστορικών και ψηφιακών
δεξιοτήτων γ.  Στην ψηφιακή αφήγηση και ιστορία δ. Στην αναγνώριση των
ειδικότερων λειτουργιών των ηλεκτρονικών ιστορικών πηγών. ε. Στην
αξιοποίηση των ψηφιακών μουσείων ιστορίας. στ. Στις παιδαγωγικές παραμέτρους
διαμόρφωσης και επεξεργασίας ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού με έμφαση
στην Ιστορία. ζ. Στη δημιουργία ψηφιακών τόπων ιστορίας.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να
- εμβαθύνουν στην εξέταση και ανάλυση της θεωρίας της παιδικής λογοτεχνίας
- κατανοούν τα στοιχεία των λογοτεχνικών κειμένων για παιδιά
- καλλιεργούν την κριτική ικανότητα και την επιχειρηματολογία τους
- αξιοποιούν λογοτεχνικά κείμενα στη διδακτική πράξη
- κατανοούν τρόπους αξιοποίησης της παιδικής λογοτεχνίας για την καλλιέργεια του γραμματισμού

Ιστορική Εκπαίδευση και ΤΠΕ Γενικός σκοπός και περιγραφή του μαθήματος Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/ φοιτητριών με βασικά ζητήματα αξιοποίησης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Η ανανέωση της διδασκαλίας της Ιστορίας με εργαλεία της Νέας Τεχνολογίας οδήγησε σε έναν επαναπροσδιορισμό των μαθησιακών περιβαλλόντων, και κατά συνέπεια των ερμηνειών με τις οποίες επιχειρούμε να αναπαραστήσουμε το παρελθόν. Στο μάθημα δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα ακόλουθα ζητήματα: Πώς προάγουν οι ψηφιακές τεχνολογίες τη μελέτη, συγγραφή και διδασκαλία της Ιστορίας; Τι πρέπει να έχει υπόψη του ο εκπαιδευτικός της Ιστορίας; Ποιες, τέλος, είναι οι συνέπειες των αλλαγών αυτών για τη λεγόμενη ‘σχολική ιστορία’; Στόχος του μαθήματος είναι να καταλάβουν οι φοιτητές/ φοιτήτριες πώς μπορούμε να καλλιεργήσουμε την ιστορική σκέψη των παιδιών μέσα από τη χρήση των ΤΠΕ, (την αξιοποίηση του διαδικτύου, των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, των εκπαιδευτικών λογισμικών για την Ιστορία, του κινηματογράφου κλπ.). Αναφορικά με τη διδακτική της Ιστορίας σε σχέση με τα ΤΠΕ δίνεται έμφαση σε μοντέρνες προσεγγίσεις στο χώρο της ιστορικής εκπαίδευσης καθώς και στο παιδαγωγικό πλαίσιο που υποστηρίζει την αξιοποίηση των ΤΠΕ και επιτρέπει την ανάπτυξη διερευνητικών όπως και μεταγνωστικών δεξιοτήτων. Το μάθημα αισιοδοξεί να αποτελέσει ένα πολυεπίπεδο, διεπιστημονικό, μεθοδολογικό και εννοιολογικό πλαίσιο με πεδίο εφαρμογής στην αξιοποίηση των ΤΠΕ στην ιστορική εκπαίδευση. Ένα τέτοιο πλαίσιο βοηθάει στην κατανόηση και εξήγηση των δυνατοτήτων και των περιορισμών της χρήσης των ΤΠΕ για το μάθημα της Ιστορίας. Επίσης, το μάθημα περιλαμβάνει αξιοποίηση και παρουσίαση βιβλιογραφίας για τα σχετικά ζητήματα από πλευράς διδάσκοντα. Τέλος, η ανάληψη εργασιών από πλευράς φοιτητών/φοιτητριών στοχεύει στην τριβή και ενασχόληση με όψεις του προτεινόμενου γνωστικού αντικειμένου, χωρίς ωστόσο να είναι αυτοσκοπός της διαδικασίας.

Πρόκειται για μεταπτυχιακό μάθημα το οποίο στοχεύει να εμβαθύνει στα κρίσιμα ζητήματα της λογοτεχνικής ανάγνωσης στο σχολείο και στην κοινωνία και στις μεθόδους έρευνας αυτών.

Να γνωρίσουν οι μεταπτυχιακές φοιτήτριες/τές τα κύρια χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης για την αειφορία και τις βασικές ερευνητικές παραδόσεις έτσι ώστε να μπορούν να διδάξουν και να ερευνήσουν σύγχρονα θέματα για την αειφορία. 

ΠΜΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 2η Γ.doc
ΠΜΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 2η Γ.doc

Στα πλαίσια του μαθήματος θα διευκρινιστούν βασικές στατιστικές έννοιες (π.χ. είδη μεταβλητών, πληθυσμός, δείγμα, κλίμακες μέτρησης, αξιοπιστία και εγκυρότητα κ.λπ.) απαραίτητες για την περαιτέρω ενασχόληση με το SPSS. Στη συνέχεια, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα εξασκηθούν στις δυνατότητες που παρέχει το συγκεκριμένο στατιστικό πακέτο (π.χ. δημιουργία εικονικής βάσης δεδομένων, επιλογή μεταβλητών, κωδικοποίηση και μετασχηματισμοί δεδομένων, έλεγχος τυχαιότητας δείγματος, επιλογή περιπτώσεων, διαγραφή ή τροποποίηση μεταβλητών κ.ά.). Επίσης, θα υπάρξει διεξοδική αναφορά στις δυνατότητες Περιγραφικής Στατιστικής που παρέχει το πρόγραμμα (υπολογισμός δεικτών διασποράς, κεντρικής τάσης, ασυμμετρίας και ομοιογένειας, υπολογισμός σχετικών, απόλυτων και αθροιστικών συχνοτήτων, crosstabs και multiple responses αναλύσεις κ.ά.). Επιπλέον, θα αναλυθεί η βασική προϋπόθεση της κανονικότητας στην κατανομή των τιμών των μεταβλητών και θα διδαχθεί ο τρόπος διερεύνησής της. Θα συζητηθούν έλεγχοι υποθέσεων και θα διασαφηνισθούν σχετικοί όροι (π.χ. μηδενική και εναλλακτική υπόθεση, μονόπλευρος και αμφίπλευρος έλεγχος υποθέσεων, σφάλματα ελέγχου, στατιστικά σημαντικές διαφορές σε μέσους όρους και σε σχέσεις μεταξύ μεταβλητών, διαστήματα εμπιστοσύνης). Τέλος, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα ασκηθούν στα πιο κοινόχρηστα στατιστικά κριτήρια της Επαγωγικής Στατιστικής (t-test, x2, one-way/two-way ANOVA, MANOVA, Linear Bivariate/Partial Correlation, Simple/Multiple Linear Regression, Factor Analysis, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, Wilcoxon κ.λπ.). Κατά το πέρας των μαθημάτων, οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν έρθει σε μια πρώτη επαφή και με το περιβάλλον κάποιου πακέτου ανάλυσης ποιοτικών δεδομένων (π.χ. ATLAS ή N-Vivo). 

Εξοικείωση των μεταπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών που συμμετέχουν με τις ιδιαιτερότητες της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών και τις δυνατότητες και δυναμικές που αναπτύσσονται με τη βοήθεια των διαδικτυακών περιβαλλόντων μάθησης. Εξοικείωση των μεταπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών που συμμετέχουν με τις δυνατότητες και τα λειτουργικά πλεονεκτήματα των διαδικτυακών περιβαλλόντων μάθησης. Σχεδιασμός και υλοποίηση μαθημάτων για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών πάνω σε διαδικτυακό περιβάλλον μάθησης. Μερική παραμετροποίηση και χρήση των δυνατοτήτων που παρέχονται, όπως της πολυμεσικής ενσωμάτωσης, των δυνατοτήτων επικοινωνίας, της άρσης χρονικών και τοπικών περιορισμών, της συνεργατικότητας και της συλλογικότητας που αναπτύσσονται. 

Γνωριμία με τις έρευνες στο χώρο των Ψηφιακών τεχνολογιών στα Μαθηματικά στα πλαίσια μιας STEM προσέγγισης με θέματα όπως οι διάφορες θεωρητικές προσεγγίσεις (instrumentation, constructionism, κλπ), η χρήση συγκεκριμένων περιβαλλόντων (MaLT, DGS, Spreadsheets), η σχέση ανάμεσα στη ρομποτική και τη μηχανολογία με την επίλυση προβλήματος 

Εισαγωγή στην Τηλεπισκόπηση - Παρατήρηση της Γης. Ιστορία και φυσικές βάσεις της Τηλεπισκόπησης. Η έννοια της ανάλυσης στην Τηλεπισκόπηση. Χαρακτηριστικά δορυφορικών εικόνων. Οπτική Τηλεπισκόπηση. Μικροκυματική Τηλεπισκόπηση. Διαστημικά συστήματα Τηλεπισκόπησης. Ψηφιακά υψομετρικά μοντέλα από δορυφορικά τηλεπισκοπικά δεδομένα. Εναέρια και επίγεια συστήματα τηλεπισκόπησης. Εφαρμογές στην Ατμόσφαιρα-Κρυόσφαιρα-Υδρόσφαιρα-Γεώσφαιρα-Βιόσφαιρα. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA) και άλλοι Διαστημικοί Οργανισμοί. Τρέχοντα προγράμματα παρακολούθησης της Γης. Τηλεπισκόπηση στην Εκπαίδευση. Εργαστηριακές ασκήσεις σε Η/Υ, για την εφαρμογή λογισμικών χωρικής ανάλυσης και δεδομένων Τηλεπισκόπησης στην εκπαιδευτική διαδικασία. 

Το μάθημα έχει ως αντικείμενο τη Θεωρία της λογοτεχνίας καθώς επίσης και του συνόλου των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων που συγκροτούν αυτό που στις μέρες μας ονομάζεται Γραμματολογία (Φιλολογία, Ιστορία και Κοινωνιολογία της Λογοτεχνίας, Συγκριτική Γραμματολογία κ.ο.κ.). Στις πρώτες διδακτικές ενότητες διερευνάται ο ιστορικός τρόπος ύπαρξης και εξέλιξης της λογοτεχνίας, οι συνάψεις της και οι συνάφειες της με άλλες κοινωνικές πρακτικές, όπως και οι ποικίλες διασυνδέσεις και επαφές της Θεωρίας με άλλες επιστημονικές πειθαρχίες. Εξετάζονται επίσης οι όροι παραγωγής, μετάδοσης, πρόσληψης, ανάλυσης και ερμηνείας εκείνων των προϊόντων του λόγου που (μέσω της παρέμβασης ποικίλων παραγόντων) ορίζονται ως λογοτεχνικά. Στο δεύτερο μέρος γίνεται μια πιο εξειδικευμένη αναφορά και εμβάθυνση στους επιμέρους τομείς που συγκροτούν αυτό που παραπάνω ονομάστηκε Γραμματολογία.

Το μάθημα στοχεύει στον ιστορικό ψηφιακό γραμματισμό των φοιτητών και φοιτητριών προκειμένου να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που προσφέρει η ψηφιακή ιστορία στην έρευνα και διδασκαλία της ιστορίας. Περιλαμβάνει στοιχεία της παιδαγωγικής θεωρίας αναφορικά με τους μαθητές και τις μαθήτριες ως ψηφιακούς αυτόχθονες στο μάθημα της ιστορίας, την κριτική επίσκεψη των ιστότοπων και των ψηφιακών περιβαλλόντων που προσφέρονται, την αξιοποίηση των συσσωρευτών εκπαιδευτικού περιεχομένου για το μάθημα της ιστορίας, το ηλεκτρονικό παιχνίδι και το φιλμ αλλά και την αξιοποίηση του διαδικτύου για την αναζήτηση και οργάνωση της ψηφιακής ιστορικής πληροφορίας, τη δημιουργία εκπαιδευτικών φακέλων καθώς ψηφιακών τάξεων ιστορίας. Ταυτόχρονα στη διάρκεια του μαθήματος, η έμφαση δίνεται στη δημόσια ιστορία και στη δυνατότητα που προσφέρει το ψηφιακό περιβάλλον ώστε αυτή να γίνει λειτουργική στην τάξη της ιστορίας. Συγκεκριμένα αναπτύσσονται οι παρακάτω ενότητες: 1. Ψηφιακή Ιστορία, Digital Humanities. Η διδακτική της Ιστορίας μπροστά σε νέες προκλήσεις 2. Ψηφιακά περιβάλλοντα, εφαρμογές και λογισμικά: γενική επισκόπηση 3. Τα βασικά εργαλεία, λογισμικά και συσσωρευτές εκπαιδευτικού περιεχομένου: διαδίκτυο, web, office, centennial, φωτόδεντρο, κλπ 4. Δημιουργία ψηφιακών τόπων ιστορίας 5. Αναζήτηση και οργάνωση ιστορικής πληροφορίας 6. Ψηφιακά μουσεία ιστορίας 7. Το ηλεκτρονικό παιχνίδι 8. Κινητή ιστορία 9. Ψηφιακή αφήγηση και ιστορία

AHEG Thessaloniki-Programme.pdfAHEG Thessaloniki-Programme.pdf

Το μάθημα παρουσιάζει τις βασικές θέσεις και προτάσεις που έχουν διατυπωθεί στη βιβλιογραφία γύρω από τη μελέτη της κριτικής διάστασης της γλώσσας. Παρουσιάζονται οι συναφείς κλάδοι (όπως ΚΑΛ, η θεωρία του κοινωνικού κονστρουκτιβισμού καθώς και μεταδομιστικές προσεγγίσεις) και οι βασικοί εκπρόσωποι του χώρου (Φουκώ, Faiclough, Wodak, vanDijk) που έχουν διαμορφώσει και προτείνει ποικίλους τρόπους διερεύνησης της σχέσης γλώσσας, εξουσίας και ιδεολογίας. Οι φοιτητές/τριες καλούνται, αξιοποιώντας το συγκεκριμένη περιγραφή της πολυλειτουργικής διάστασης της γλώσσας, να διερευνήσουν, μέσα από ποικίλα κείμενα που προέρχονται από την τοπική και ευρύτερη κοινωνία, το πώς τα άτομα μέσα από τη χρήση λεξικογραμματικών και κειμενικών μηχανισμών επαναδιατυπώνουν κειμενικά είδη, παράγουν και αναδομούν ποικίλες αναπαραστάσεις του κόσμου, προβάλλουν ταυτότητες, αντιστέκονται σε σχέσεις εξουσίες και διαπραγματεύονται κυρίαρχες ιδεολογίες.

Το μάθημα έχει στόχο να εμβαθύνει σε μεθοδολογικά ζητήματα εφαρμογής ερευνητικών σχεδίων ποσοτικών, ποιοτικών και μικτών μεθόδων. Ειδικότερα  Θα παρουσιαστούν οι διαφορετικές λογικές που καθορίζουν την χρήση των ερωτηματολογίων στα ποικίλα ποσοτικά ερευνητικά σχέδια (πειραματικό, περιγραφικό, συγκριτικό, διαχρονικό)  Θα εξοικειωθούν οι φοιτητές/τριες με μεθόδους ανάλυσης ποσοτικών δεδομένων όπως η παραγοντική ανάλυση, η ANOVA, η Ανάλυση παλινδρομησης, η μερική συσχέτιση και η ανάλυση διαδρομών  Θα εμβαθύνουμε στις διαφορετικές λογικές που διέπουν την μεθοδολογία των ποιοτικών ερευνητικών σχεδίων (εθνογραφία, μελέτη περίπτωσης, ερευνητικά σχέδια με αφγηματικές και βιογραφικές μεθόδους)  Θα παρουσιάσουμε την Αφηγηματική Ανάλυση, την Βιογραφική Μέθοδο, την Ανάλυση Λόγου και την Grounded Theory ως τρόπους ανάλυσης των ποιοτικών δεδομένων  Θα συζητήσουμε τις διαφορές των εννοιών «γενίκευση» και «αιτιακή εξήγηση» στις ποσοτικές και ποιοτικές μεθόδους

Το μάθημα αποσκοπεί στην κατανόηση της επιστημονικής ερευνητικής διαδικασίας στην εκπαίδευση. Με αφετηρία την ανάλυση βασικών θεωρητικών και επιστημολογικών παραδειγμάτων, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες προσεγγίζουν κεντρικές έννοιες της μεθοδολογίας της εκπαιδευτικής έρευνας, εξετάζουν θεμελιώδεις ερευνητικούς σχεδιασμούς και μελετούν θεωρητικά και πρακτικά ποικιλία μεθόδων συλλογής και ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων.