Σελίδα: 1 2 3 4 5 6 ()

In diesem Seminar geht es um die Initiation im engeren Sinne (das Heranreifen zum Erwachsenen) sowie auch in einer breiter gespannten Bedeutung, womit der Topos des Übergangs eines Menschen von einer Phase seines Lebens zu einer anderen verstanden werden kann, als auch der Übergang eines politischen Systems in ein anderes. Gegenstand der Untersuchung sind deutsche Filme der Gegenwart und deutschsprachige Literatur des 20. Jahrhunderts. Den theoretischen Rahmen liefert dabei das Hauptwerk des französischen Ethnographen Arnold van Gennep über die "Übergangsriten", welches in den letzten Jahren einen Zugang in die Kulturwissenschaften gefunden hat, sowie Theorien von C.G. Jung über die Individuation. Untersucht werden unter anderem: Filme: "Good Bye, Lenin!" von Wolfgang Becker, "Im Juli" von Fatih Akin. Literatur: Thomas Manns "Tod in Venedig", Hermann Hesses "Demian" und "Der Steppenwolf", Heinrich Bölls "Wanderer kommst du nach Spa...", Max Frischs "Homo faber", Christa Wolfs "Kassandra" und "Leibhaftig", Jurek Beckers "Bronsteins Kinder", Bernhard Schlinks "Der Vorleser" u.a. .

Η ανίχνευση των επικοινωνιακών – γλωσσικών αναγκών αποτελεί προϋπόθεση στον ad hoc σχεδιασμό μαθημάτων γλωσσικής κατάρτισης για ενηλίκους που επιθυμούν να αναπτύξουν γλωσσικές δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να ανταποκριθούν στις επικοινωνιακές ανάγκες που έχουν στους χώρους εργασίας τους. Στο σεμινάριο συζητείται το θεωρητικό πλαίσιο και οι εφαρμογές της ανάλυσης γλωσσικών αναγκών που οδηγούν σε εκπαιδευτικές πρακτικές. Κεντρικό σημείο αναφοράς αποτελεί η εφαρμογή συγκεκριμένων μεθόδων συλλογής των πληροφοριών και ανάλυσης των γλωσσικών αναγκών που προκύπτουν σε περιβάλλοντα εργασίας και είναι απαραίτητες στον ad hoc σχεδιασμό μαθημάτων γλωσσικής κατάρτισης για ενηλίκους. 

Το μάθημα επικεντρώνεται στις μεταγνωστικές στρατηγικές που συμβάλλουν στην ανάπτυξη και καλλιέργεια της σκέψης και της γλωσσικής επίγνωσης στο μάθημα της ξένης γλώσσας. Μετά από μια εισαγωγή στο υπάρχον μεταγνωστικό μοντέλο του Flavell (1979), στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου θα αναλυθούν οι στόχοι, οι προϋποθέσεις και οι βασικές διαδικασίες της μεταγνώσης. Επίσης θα επιχειρηθεί η διάκριση μεταξύ της έννοιας των στρατηγικών μάθησης και των μεταγνωστικών στρατηγικών. Στο δεύτερο μέρος του σεμιναρίου θα πειραματιστούν οι ίδιοι οι φοιτητές/τριες με μικρές έρευνες πεδίου. Με μεθοδολογικό εργαλείο το ερωτηματολόγιο που κατασκεύασαν οι Pintrich, Smith, Garcia και ΜcKeachie (1991) και το οποίο προσαρμόζεται στο περιεχόμενο επιμέρους σχολικών μαθημάτων, θα επιχειρήσουν να καταγράψουν τις μεταγνωστικές στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι μαθητές/τριες όταν μελετούν και λύνουν ασκήσεις στην τάξη. Κάθε προσπάθεια παρέμβασης στο γνωστικό ή μεταγνωστικό επίπεδο, ώστε το άτομο να εφαρμόσει διάφορες στρατηγικές ελέγχου των γνωστικών διαδικασιών και του εαυτού του, προϋποθέτει καταγραφή και ενημερότητα των τρόπων με τους οποίους το άτομο μαθαίνει (πρβλ. Ευκλείδη-Κωσταρίδου 1997: 298). Το παραπάνω ερωτηματολόγιο καταγράφει μεταγνωστικές στρατηγικές που αφορούν την αυτορρύθμιση, το χρόνο και το περιβάλλον της μελέτης, τη ρύθμιση της προσπάθειας, τη μάθηση σε ομάδα με άλλους/ες μαθητές/τριες και τους τρόπους εξεύρεσης βοήθειας. Ως εργαλείο αναστοχασμού αποτελεσματικής μάθησης θα δώσει πληροφορίες για τις μεταγνωστικές στρατηγικές αλλά και τα κίνητρα και αισθήματα που βιώνει ο/η μαθητής/τρια κατά τη μάθηση και τη χρήση της γλώσσας. Για την αναζήτηση και διερεύνηση των μεταγνωστικών στρατηγικών θα εφαρμοστεί η έρευνα πεδίου, αφού θα διενεργηθεί στο φυσικό περιβάλλον των μαθητών/τριών (σχολεία). Συγκεκριμένα η ανάλυση και αξιολόγηση των μεταγνωστικών στρατηγικών που κάνουν χρήση οι μαθητές/τριες στο μάθημα της ξένης γλώσσας θα πραγματοποιηθεί βάσει κλίμακας ανίχνευσης και καταγραφής, προκειμένου να εξαχθούν αποτελέσματα σχετικά με τη χρήση αποτελεσματικών μεταγνωστικών στρατηγικών στο μάθημα των Γερμανικών ως δεύτερης ξένης γλώσσας. Τέλος, οι φοιτητές/τριες σε μικρές ομάδες θα αναλύσουν τα ερωτηματολόγια σύμφωνα με τη θεωρία του πρώτου μέρους του μαθήματος, ώστε να παρουσιάσουν την ανάλυση στο σεμινάριο. Επίσης θα συνοψίσουν τα συμπεράσματα της εργασίας τους και θα κάνουν προτάσεις εφαρμογής της θεωρίας και των ερευνητικών αποτελεσμάτων τους σε επιμέρους τομείς της εκπαίδευσης εκπαιδευτικών. 

Tο περιεχόμενο του μαθήματος συνίσταται στη θεωρητική επισκόπηση των γενικών αρχών της μετάφρασης, των ιδιαίτερων απαιτήσεων της μετάφρασης ειδικών κειμένων και των βασικών δεξιοτήτων που πρέπει να κατέχει ένας μεταφραστής ειδικών κειμένων. Επιπλέον, σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με την τυπολογία κειμένων ειδικών θεματικών ενοτήτων (οικονομία, διοίκηση, ιατρική, νομική, τεχνολογία, περιβάλλον, κλπ.), η ανάλυση των ιδιαίτερων υφολογικών χαρακτηριστικών τους, η διαχείριση της ορολογίας και η παραγωγή, κριτική και τεκμηρίωση των μεταφρασμάτων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις επαγγελματικές συνθήκες εργασίας του μεταφραστή, στις τεχνικές έρευνας για την αναζήτηση ορολογικών πόρων, στη χρήση μεταφραστικών εργαλείων, όπως τα παράλληλα κείμενα, και στην προσέγγιση των μεταφραστικών προβλημάτων μέσω της εκάστοτε μεταφραστικής εντολής. 

Το 2017 είναι μεταξύ άλλων και επετειακό έτος για τον Theodor Storm (1817-1888), διότι γεννήθηκε πριν από 200 χρόνια την 14η Σεπτεμβρίου στο Husum (Schleswig). Θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς Γερμανούς εκπροσώπους του «αστικού» και «ποιητικού ρεαλισμού» (1848-1890). Ιδιαιτέρως οι νουβέλες του αποτελούν αιτία για τη φήμη του. Ο Storm αποκαλούσε τη νουβέλα «την πιο αυστηρή και κλειστή μορφή πεζού λόγου με ποιητικά στοιχεία, αδελφή του δράματος». Πέρα από το „Immensee“ (1849) και το „Pole Poppenspäler“(1874), το „Der Schimmelreiter“ (1888) είναι ευρέως γνωστό και έχει μεταφερθεί αρκετές φορές στη μεγάλη οθόνη. Δεν είναι τυχαίο, επίσης, το ότι η ανάγνωση έργων του είναι υποχρεωτική στο πλαίσιο του μαθήματος των Γερμανικών στη Γερμανία. Το „Immensee“ (1849) πραγματεύεται την ιστορία μιας χαμένης αγάπης, το „Pole Poppenspäler“(1874) καταπιάνεται με τη διαμάχη μεταξύ καλλιτεχνικού κόσμου και αστικού βίου, ενώ στο „Der Schimmelreiter“ (1888) επικρατεί η δυσαρέσκεια για την ορθολογιστική και θεωρητικά προοδευτική κουλτούρα από την οποία διακατέχεται η αυτοαντίληψη του αστικού κόσμου της εποχής. Οφείλουμε να αναρωτηθούμε αν είναι εύστοχη η επίκριση ορισμένων ερμηνευτών ότι ο εν λόγω συγγραφέας χάνεται, σε σύγκριση με τους Γάλλους, Άγγλους και Ρώσους σύγχρονούς του, μέσα στην έκσταση και την αρμονία, αντί να ασκεί κοινωνική κριτική ενόψει του τέλους της Επανάστασης του 1848, της περιόδου της παλινόρθωσης και της εποχής της ίδρυσης του πρώτου ενιαίου γερμανικού εθνικού κράτους (Gründerzeit). Πέραν αυτού τίθεται το ερώτημα τι δύναται να προσφέρει αισθητικά το λογοτεχνικό είδος της νουβέλας ενόψει αυτών των προκλήσεων. 

Figurationen des Phantastischen sollen anhand von Texten, Gemälden und Filmen aus unterschiedlichen Epochen und Kulturkreisen analysiert werden. Von der Romantik bis in die Postmoderne sollen Beispiele für das Phantastische in Text und Bild untersucht werden. Hierbei soll gleichermaßen auf die Thematik und die Motive wie auch auf die besonderen Techniken eingegangen werden. Die Veranstaltung möchte darüber hinaus als eine Einführung in die unterschiedlichen Forschungsansätze zum Thema Phantastik fungieren. 

Ανάλυση Λόγου και Γλωσσική διδασκαλία: ΙI Μέρος Στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου αυτού (XE 2016) εξετάστηκαν στο θεωρητικό πλαίσιο του κονστρουξιουνισμού και της (κριτικής) ανάλυσης λόγου πολυτροπικά κείμενα της ελληνικής και γερμανικής τηλεόρασης με επίκεντρο τη μελέτη της κοινωνικής ταυτότητας και της μεταφορά. Στο δεύτερο μέρος αναλύονται διαφορετικά είδη λόγου, π.χ. εφημερίδα, κινηματογράφος. To σεμινάριο απευθύνεται σε φοιτητές/τριες που παρακολούθησαν το 1. Μέρος του σεμιναρίου αυτού κατά το XE 2016. 

Το μάθημα επικεντρώνεται στις μεθόδους συλλογής δεδομένων και ανάλυσης του γλωσσικού μαθήματος στη Διδακτική Μεθοδολογία. Μετά από μία εισαγωγή στις υπάρχουσες δυνατότητες έρευνας πεδίου, στόχος του σεμιναρίου είναι να εξοικειωθούν οι φητητές/τριες με τις μεθόδους ανάλυσης της Θεωρίας της Λειτουργικής Πραγματολογίας, όπως αυτή αναπτύχθηκε από το 1972 από τους K. Ehlich/J. Rehbein. Στο μάθημα παρουσιάζονται μελέτες που ασχολούνται με την ανάλυση του μαθήματος και της επικοινωνίας στην τάξη. Οι φοιτητές αφού μάθουν να απομαγνητοφωνούν βιντεογραφημένες ομιλίες με τη μέθοδο HIAT των Ehlich/Rehbein, και βασιζόμενοι στα υπάρχοντα σχέδια δράσης (Handlungsmuster), θα απομαγνητοφωνήσουν σε μικρές ομάδες βιντεοσκοπημένα μαθήματα της Γερμανικής ως ξένης γλώσσας σε αυθεντικές τάξεις και κατόπιν θα αναλύσουν το μάθημα σύμφωνα με τη θεωρία της Λειτουργικής Πραγματολογίας. 

Στο μάθημα αυτό στόχος μας είναι αφενός η θεωρητική εμβάθυνση στην αναστοχαστική διδασκαλία και αφετέρου η εξάσκηση σ’ αυτήν. Το μαθησιακό πλαίσιο για την επίτευξη αυτών των στόχων το προσφέρει η Πρακτική Άσκηση που οργανώνεται από το Τμήμα και τα εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν είναι το αναστοχαστικό ημερολόγιο και ο Ευρωπαϊκός Φάκελος για Εκπαιδευόμενους Καθηγητές Γλωσσών (ΕΦΕΚΑΓ). 

Σελίδα: 1 2 3 4 5 6 ()