Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες: Α. στη θεωρητική ενότητα, αναλύουν τη σχετική βιβλιογραφία αναφορικά με τις θεωρίες και τα μοντέλα σχεδιασμού των προγραμμάτων σπουδών και τη θεωρία και την έρευνα του σχολικού βιβλίου. Β. στην ενότητα της εφαρμογής αναλαμβάνουν την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών (προγραμμάτων «σκοπών και στόχων», ενοποιημένων εποικοδομητικών, κριτικών και μετανεωτεριστικών προγραμμάτων διαδικασίας) Γ. στην ερευνητική ενότητα καταγράφουν τη σχετική δραστηριότητα Ινστιτούτων και ερευνητικών κέντρων διεθνώς και ασκούνται στη χρήση ερευνητικών τεχνικών και μεθόδων ανάλυσης της έρευνας των προγραμμάτων σπουδών και των σχολικών βιβλίων, διεξάγοντας πιλοτικές έρευνες σε ποικίλα πεδία (έρευνα της διαδικασίας παραγωγής και εισαγωγής τους στην εκπαίδευση, έρευνά τους ως «προϊόντων», έρευνα του τρόπου χρήσης τους και της άποψης των ομάδων αποδοχής).

Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να γνωρίσουν και να κατανοήσουν σε βάθος και σε πλάτος τις κυριότερες πτυχές του θεωρητικού προβληματισμού που αφορούν, στις ποικίλες εκφάνσεις της, την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης στην εκπαίδευση, ιδίως στην ιστορική εκπαίδευση, καθώς και σχετικές στρατηγικές διδασκαλίας, σε στενή συνάφεια με τις θεωρίες μάθησης και τα μοντέλα διδασκαλίας.

Το μάθημα "Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στις Μαθησιακές Δυσκολίες" υλοποιείται στο πλαίσιο του ΠΜΣ "Παιδαγωγική Επιστήμη" του Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής Α.Π.Θ.

Το μάθημα έχει σκοπό να εκπαιδεύσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στις σύγχρονες εφαρμογές της τεχνολογίας στην Ειδική Εκπαίδευση και εστιάζει σε τρεις θεματικές ενότητες: - Εκπαιδευτικό λογισμικό - ψηφιακό μαθησιακό περιεχόμενο και δραστηριότητες - Σύγχρονη τηλεκπαίδευση - διαχείριση μάθησης - Προσβασιμότητα - αξιοποίηση από άτομα με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. 

Σκοπός του συγκεκριμένου μεταπτυχιακού μαθήματος είναι να εξοικειώσει τις συμμετέχουσες με ζητήματα, τα οποία σχετίζονται με την ιστορία της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, στο μάθημα παρουσιάζονται και ερμηνεύονται τα βασικά χαρακτηριστικά της ελληνικής εκπαιδευτικής πολιτικής κατά τον 19ο και 20ό αιώνα αναφορικά με ζητήματα εκπαίδευσης ενηλίκων, εξετάζονται οι βασικοί σταθμοί στην ανάπτυξή τους, η φιλοσοφική τους θεμελίωση και ο ρόλος τους στην κοινωνία.

Οι συμμετέχουσες θα κληθούν στο πλαίσιο εκπόνησης τριών μικρής κλίμακας εργασιών να διερευνήσουν, αναζητώντας υλικό, κατανοώντας το, εντάσσοντάς το στο ευρύτερο ιστορικό, κοινωνικό και εκπαιδευτικό συγκείμενο και ερμηνεύοντάς το, εννέα θέματα από την ιστορία της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα.

Το μάθημα αναπτύσσεται σε δυο μέρη με σκοπό να θεμελιώσει θεωρητικά και να αναδείξει βιβλιογραφικά κύριες έννοιες και σύγχρονα ζητήματα σχετικά με την κοινωνιολογία του σχολείου.

(Α) Θεωρητικό πλαίσιο ανάλυσης του σχολείου και της τάξης (2η-7η ενότητα)

Στο πρώτο μέρος επιδιώκεται η παρουσίαση, η κατανόηση και η αποτίμηση των βασικών εννοιολογικών εργαλείων μελέτης των διαδικασιών συγκρότησης εκπαιδευτικών λόγων και πρακτικών που αναφέρονται ή εντοπίζονται στο σχολείο και στην τάξη. Θεμέλιο για τη συγκρότηση αυτού του πλαισίου αποτελούν, οι θεωρητικές συμβολές του Basil Bernstein, του Pierre Bourdieu και του Michael Foucault.

(Β) Σύγχρονη κοινωνιολογική έρευνα για το σχολείο και την τάξη (8η-13 ενότητα)

 Στο δεύτερο μέρος αξιοποιείται η θεωρητική βάση του πρώτου μέρους με σκοπό τη συστηματική αναζήτηση, μελέτη και κριτική ανάλυση συναφούς ερευνητικής παραγωγής στις παρακάτω θεματικές: (α) Σύγχρονες μορφές ρύθμισης της εκπαίδευσης και του σχολείου στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών και παγκόσμιων πολιτικών, (β) εκπαίδευση και ο ρόλος των εκπαιδευτικών σήμερα, (γ) εκπαιδευτικές ανισότητες και πολιτικές για την αντιμετώπισή τους. Παράλληλα σε αυτό μέρος, η θεωρητική βάση του μαθήματος εμπλουτίζεται με την εξέταση του έργου σύγχρονων κοινωνιολόγων, όπως του Stephen Ball, του Roger Dale, του Bob Lingard, της Susan Robertson, της Parlo Singh, του Martin Lawn κ.α.. Αφορά στην κριτική ανάλυση των διαδικασιών διαμόρφωσης των εκπαιδευτικών πολιτικών σε υπερεθνικό και εθνικό επίπεδο διακυβέρνησης της εκπαίδευσης και της πραγμάτωσης τους στα σχολεία μέσα από την ανάπτυξη συγκεκριμένων εκπαιδευτικών πρακτικών και ταυτοτήτων από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και μαθητές και μαθήτριες.

Το μάθημα "Σύγχρονη έρευνα στην Ειδική Αγωγή" υλοποιείται στο πλαίσιο του ΠΜΣ "Παιδαγωγική Επιστήμη" του Τομέα Παιδαγωγική του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής Α.Π.Θ.

Το μεταπτυχιακό μάθημα συζητά αρχικά βασικές έννοιες που σχετίζονται με τη θεματική (πολιτισμικός πλουραλισμός, παγκοσμιοποίηση, μετανάστευση, ταυτότητα και ετερότητα, οικουμενικότητα και πολιτισμικός σχετικισμός, κτλ.), τις πολιτικές της ετερότητας, τις θεωρητικές αρχές και τις πρακτικές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, καθώς και όψεις του παιδαγωγικού λόγου στην Ελλάδα για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Παρουσιάζει παραδείγματα εκπαίδευσης ομάδων που μειονεκτούν (μετανάστες, πρόσφυγες, παλιννοστούντες, μουσουλμάνοι, τσιγγάνοι). Αναλύει διεξοδικά θέματα πολιτισμικού πλουραλισμού και εκπαιδευτικής πολιτικής, ενώ εξειδικεύει τη θεματική στο παράδειγμα της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εστιάζει στη διεθνή έρευνα για τις σχολικές επιδόσεις (σχολική αποτυχία μειονοτικών μαθητών από τη μία και παράγοντες που ευνοούν τις επιδόσεις τους από την άλλη). Στη συνέχεια το μάθημα επικεντρώνεται στην έρευνα και την πράξη που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα εξής επιμέρους πεδία: διαπολιτισμική επικοινωνία, διδακτικές προσεγγίσεις στην πολυπολιτισμική τάξη, εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τις συνθήκες του πολυπολιτισμικού σχολείου, διαπολιτισμικά προσανατολισμένο διδακτικό υλικό (Προγράμματα Σπουδών και σχολικά βιβλία), διγλωσσία και εκπαίδευση.

The course has been developed in the framework of the Erasmus+ Programme ‘Education for Democratic Intercultural Citizenship’ (EDIC), which is a collaboration of the Aristotle University/ School of Philosophy and Education with the Universities of Barcelona, Bath Spa, Helsinki, Tallinn, Charles University Prague and the University of Humanistic Studies, Utrecht (coordinating institute). Each university develops its own course within EDIC. The course will shed light on the above issues following an interdisciplinary and comparative approach. MA students will understand the importance of the inclusion of the values of democracy, human rights and intercultural understanding in the education policy and practice, identify main challenges and problems besetting the education of children with an immigrant or minority background and they will familiarize themselves with effective interventions and policies that enable minority students to enjoy equal opportunities and to benefit from positive educational outcomes. Special emphasis will be placed on the relationship between multiculturalism and democracy, different concepts and practices of citizenship education, the rights of immigrants and refugees, human rights and education, the status and the education of minorities in Greece, the current refugee crisis and its impact upon children, the main aims, and practices in Intercultural Education, as well as Intercultural Education in Greece.