Το μάθημα διαπραγματεύεται ζητήματα σχετικά με ψυχοπαθολογικές καταστάσεις κατά την προσχολική, παιδική και εφηβική ηλικία οι οποίες συνδέονται με την εμφάνιση δυσκολιών μάθησης και συμπεριφοράς στον πληθυσμό αυτών των ηλικιών. 

Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στη διαγνωστική διαδικασία. Διδάσκονται οι βασικές αρχές για την συνέντευξη και τη λήψη ιστορικού, καθώς και δεοντολογικά ζητήματα που προκύπτουν κατά την ψυχολογική εκτίμηση. Παρουσιάζονται βασικές αρχές ψυχομετρίας και μέθοδοι εκτίμησης της νοημοσύνης, της προσωπικότητας και της ψυχοπαθολογίας.

Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις αρχές και πρακτικές της κοινοτικής κλινικής ψυχολογίας. Μέσω διαλέξεων, εργαστηριακών μαθημάτων και εισηγήσεων προσκεκλημένων ομιλητών οι φοιτητές θα εισαχθούν στις αρχές της κοινοτικής εργασίας στο χώρο της ψυχικής υγείας και στο σχεδιασμό, οργάνωση και αξιολόγηση κοινοτικών υπηρεσιών πρόληψης και αντιμετώπισης των ψυχικών διαταραχών. Θα καλυφθούν επίσης οι κυρίαρχες θεωρήσεις του ρόλου κοινωνικοπολιτισμικών παραγόντων στην εμφάνιση και πορεία των ψυχικών διαταραχών καθώς και το υπάρχον σύστημα οργάνωσης και λειτουργίας κοινοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας. Το μάθημα θα εκτυλίσσεται συγχρόνως με την πρακτική άσκηση των φοιτητών σε κοινοτικές υπηρεσίες ψυχικής υγείας και στο πλαίσιό του θα γίνεται εποπτική και συμβουλευτική συζήτηση με τους φοιτητές αναφορικά με την εμπειρία τους στους χώρους της πρακτικής τους άσκησης. 

Το μάθημα καλύπτει μεθόδους και εργαλεία εξέτασης των ανώτερων γνωστικών λειτουργιών (προσοχή, μνήμη, γλώσσα, αντίληψη, επιτελικές λειτουργίες, εννοιολογική σκέψη, κατασκευαστικές ικανότητες) και της προσωπικότητας στα πλαίσια της νευροψυχολογικής εκτίμησης. Εστιάζει στη χρησιμότητα μεγάλης γκάμας δοκιμασιών σε συγκεκριμένες διαγνώσεις. Δίνεται έμφαση και στο θεωρητικό υπόβαθρο της αιτιοπαθογένειας των γνωστικών ελλειμμάτων και στην ερευνητική τεκμηρίωση της χρησιμότητας των εργαλείων.