Σκοπός του μαθήματος είναι οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες να εντοπίσουν τις προκλήσεις της ετερότητας στην κοινωνία, να κατανοήσουν σε βάθος τη φιλοσοφία της διαπολιτισμικής προσέγγισης σε επίπεδο εκπαιδευτικής πολιτικής και εκπαιδευτικής πράξης, καθώς επίσης να εφαρμόσουν τη διαπολιτισμική θεωρία σε βασικά πεδία της μειονοτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και διεθνώς. Το μάθημα επιδιώκει οι φοιτητές/φοιτήτριες να εξοικειωθούν με την έρευνα και την πράξη στο πεδίο της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και ως εκ τούτου συνδέεται με την Πρακτική Άσκηση, τη δραστηριότητα του Κέντρου Έρευνας Σχολικών Βιβλίων και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (ΚΕΣΒΙΔΕ) και επίσης του Ελληνικού Παρατηρητηρίου για τη Διαπολιτισμική Παιδεία και Εκπαίδευση (ΕΠΑΔΙΠΕ). 

1. Οι ΤΠΕ ως Μέσον διδασκαλίας: εισαγωγικά 2. Θεμελιώδεις παραδοχές για τη γνώση, τη μάθηση (νοητικά μοντέλα) και τη θέση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση 3. Η έννοια του γνωστικού εργαλείου 4. Μάθηση μέσω συνειρμών και ενίσχυσης (Συμπεριφορισμός) 5. Μάθηση μέσω κατανόησης (Γνωστικισμός) και μέσω εμπειρίας (Εποικοδομισμός) 6. Μάθηση με κοινωνική διευκόλυνση – συνεργατική μάθηση 7. Μάθηση μέσω ανακάλυψης 8. Παιδαγωγικά – Τεχνικά χαρακτηριστικά Εκπαιδευτικού Λογισμικού 9. Εργαλεία δυναμικής μοντελοποίησης: προσομοιώσεις, μικρόκοσμοι, λογιστικά φύλλα 10. Εργαλεία αναζήτησης, κατασκευής και ερμηνείας της γνώσης 11. Διαδικασίες αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού 12. Κριτήρια αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού 13. Ανατροφοδότηση 

Σκοπός του μαθήματος είναι να προσφέρει όλα τα απαραίτητα εφόδια και τα κατάλληλα εργαλεία προκειμένου να γίνουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αυτόνομοι και ικανοί στην αναζήτηση, ανάκτηση, αξιολόγηση και χρήση της πληροφορίας που επιθυμούν, σε οποιοδήποτε μαθησιακό περιβάλλον, όπως επίσης να γίνουν ικανοί στον τρόπο με τον οποίο θα οργανώσουν το παραπάνω υλικό προκειμένου να συγγράφουν επιστημονικές εργασίες. 

Σκοπός του μαθήματος είναι οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/φοιτήτριες να κατανοήσουν τις θεωρητικές, ιστορικές και φιλοσοφικές παραδοχές του πεδίου της Συγκριτικής Παιδαγωγικής και Διεθνούς Παιδαγωγικής, καθώς και τα σύγχρονα εκπαιδευτικά ζητήματα και τις τάσεις που χαρακτηρίζουν την εκπαίδευση σε διεθνές επίπεδο. Επίσης, να εντοπίσουν τη σχέση των εκπαιδευτικών συστημάτων με το ιστορικό, κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό συγκείμενο, μέσα στο οποίο εξελίσσονται και να αναπτύξουν ερευνητικές δεξιότητες, ώστε να τα κατανοήσουν και να τα προσεγγίσουν κριτικά. Το μάθημα επιδιώκει οι φοιτητές/φοιτήτριες να εξοικειωθούν ειδικότερα με θέματα που αφορούν την εκπαιδευτική πολιτική και διοίκηση, το Πρόγραμμα Σπουδών και την κοινωνικοποίηση των μαθητών μέσα από ένα διεθνές πρίσμα. Σημαντικό στόχο αποτελεί, επίσης, να εξοικειωθούν με το πεδίο της Διεθνούς Παιδαγωγικής που εστιάζει σε θέματα διεθνούς επικοινωνίας, κατανόησης και αλληλεγγύης μέσω της εκπαίδευσης. 

1. Επιστημολογία των ποιοτικών ερευνών 2. Θέματα σχεδιασμού μιας ποιοτικής έρευνας 3. Διατύπωση των ερευνητικών ερωτημάτων 4. Ζητήματα αξιοπιστίας και εγκυρότητας 5. Τρόποι συλλογής ερευνητικών δεδομένων 6. Συνέντευξη 7. Συμμετοχική παρατήρηση 8. Ομάδες εστίασης 9. Ανάλυση περιεχομένου 10. Ανάλυση λόγου 11. Έρευνα δράσης 12. Μικτές Μεθοδολογίες 13. Παρουσιάσεις ερευνών. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες στο πλαίσιο του μαθήματος καλούνται να διεξάγουν μικρής εμβέλειας έρευνες και να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα. Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική και η αξιολόγηση βασίζεται σε γραπτές δοκιμασίες και στην εκπόνηση μικρών εργασιών.

Το μάθημα έχει δυο ενότητες: Στην πρώτη ενότητα εξετάζονται η επιστημολογία των ποσοτικών ερευνών και γενικότερα θέματα σχεδιασμού και διεξαγωγής μιας επιστημονικής έρευνας. Στη δεύτερη ενότητα εξετάζονται θέματα ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων με στατιστικές μεθόδους και με τη χρήση λογισμικών όπως το ΙΒΜS SPSS, PSPP, Minitab και R. Syllabus διαλέξεων :

  • 1. Επιστημολογία των ποσοτικών ερευνών
  • 2. Θέματα σχεδιασμού μιας ποσοτικής έρευνας Ι
  • 3. Θέματα σχεδιασμού μιας ποσοτικής έρευνας ΙΙ
  • 4. Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων και ο ρόλος της Θεωρίας στη διεξαγωγή επιστημονικής έρευνας
  • 5. Τρόποι συλλογής ερευνητικών δεδομένων Ι
  • 6. Τρόποι συλλογής ερευνητικών δεδομένων ΙΙ
  • 7. Θέματα αξιοπιστίας και εγκυρότητας
  • 8. Περιγραφική Στατιστική (δείκτες κεντρικής τάσης, δείκτες διασποράς, κατανομές συχνοτήτων των μεταβλητών)
  • 9. Πίνακες διπλής εισόδου, δείκτες στατιστικής συνάφειας
  • 10. Συσχέτιση μεταβλητών
  • 11. Έλεγχος διαφοράς μέσων τιμών (T-test)
  • 12. Ανάλυση Διακύμανσης
  • 13. Παρουσίαση ερευνητικών αποτελεσμάτων. Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική και η αξιολόγηση πραγματοποιείται με γραπτές δοκιμασίες και με εκπόνηση μικρών εργασιών.