Το περιεχόμενο του μαθήματος εστιάζει στα εξής ζητήματα: (α) τρόπους που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην ενίσχυση της ερευνητικής και κριτικής δημοσιογραφίας για ευρωπαϊκά και διεθνή/παγκόσμια ζητήματα, πρακτικές και προδιαγραφές που δεν αναπαράγουν στερεότυπα για τους θεσμούς και τα κράτη-μέλη της παγκόσμιας διακυβέρνησης/ΕΕ, που δεν αντιγράφουν τις θέσεις των πολιτικών για όσα συμβαίνουν πίσω από «κλειστές πόρτες», αλλά αναλύουν, ισορροπημένα και κριτικά, πως οι πολίτες των κρατών συνδέονται με τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και τις επιδράσεις που έχουν οι πολιτικές της ολοκλήρωσης/παγκοσμιοποίησης, (β) τρόπους πρακτικές που εξισορροπούν ε το υπερεθνικό και διακυβερνητικό, και πως αυτός ο συνδυασμός της εθνικής κυριαρχίας και της συλλογικής δράσης θα μπορούσε να ενισχύσει τη δημοσιογραφική εγκυρότητα και ανάλυση, και να αναδείξει την πολύπλοκη πραγματικότητα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και παγκοσμιοποίησης, (γ) Πως μπορούν και με ποιους τρόπους τα ΜΜΕ να ανταποκριθούν στο αίτημα της πολύπλευρης ενημέρωσης; Πως μπορούν τα ΜΜΕ να συμβάλουν στη βελτίωση της ενημέρωσης του κοινού για κρίσιμα ευρωπαϊκά και διεθνή ζητήματα, (δ) πως και γιατί είναι απαραίτητη η υιοθέτηση μιας «ευρωπαϊκής/παγκόσμιας οπτικής», που φωτίζει την πολύπλοκη πολιτική, οικονομική και κοινωνική διασύνδεση της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, της παγκοσμιοποίησης και τις αιτιότητες και επιδράσεις της υπερεθνικής πολιτικής και οικονομίας.

Το μάθημα επιδιώκει να εισάγει τους φοιτητές στις έννοιες της ειρήνης, των συγκρούσεων και της βίας και να αναλύσει το ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα μέσα ενημέρωσης/δημοσιογράφοι στην επίλυση συγκρούσεων και την οικοδόμηση της ειρήνης. Με τον τρόπο αυτό, όχι μόνο συγκρίνει την πολεμική δημοσιογραφία (το κυρίαρχο παράδειγμα, το οποίο δημιουργεί μια απλουστευτική αντίληψη των σημαντικών συγκρουσιακών και βίαιων γεγονότων) με την ειρηνευτική δημοσιογραφία (μια εναλλακτική προσέγγιση), αλλά εξετάζει επίσης τεχνικές για το πώς η αναφορά του πολέμου και της βίας (άμεσης, δομικής, πολιτισμικής) μπορεί να γίνει πιο ακριβής και πιο χρήσιμη, αναζητώντας τις ρίζες των συγκρούσεων και αναδεικνύοντας πιθανές λύσεις.

Στόχος του μαθήματος ειναι να συζητήσει κρίσιμα ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια δημοσιογράφων και επαγγελματιών των ΜΜΕ κατά την κάλυψη πολέμων και φυσικών καταστροφών.

Το μάθημα παρουσιάζει α) βασικές έννοιες και μεθοδολογίες που χρησιμοποιούνται στο σχεδιασμό εφαρμογών και ιστοχώρων, β) βασικές γνώσεις τεχνολογιών που χρησιμοποιούνται στη δημιουργία ιστοχώρων και γ) εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία των διαδραστικών πρωτοτύπων που στη συνέχεια θα καθοδηγήσουν την ανάπτυξη ενός ιστοχώρου.

Πρόκειται για το εργαστήριο του μαθήματος ΑΜΜ0200 Δικτυακή Κοινωνία

Το μάθημα αναλύει τη δημοσιογραφία ως επάγγελμα, ως κοινωνική λειτουργία και ως δυναμικό κοινωνικό πεδίο, στις νέες κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές και τεχνολογικές συνθήκες. Αναλύει, επίσης, τις επιδράσεις και την επιρροή που ασκεί σε κοινωνιακό επίπεδο. Εξετάζονται οι θεσμικές διαστάσεις του επαγγέλματος, οι καθιερωμένες πρακτικές, τα κοινωνικά σύνολα και το κοινό στο οποίο απευθύνεται η δημοσιογραφία, από την οπτική εκείνων των κοινωνικών παραγόντων που επηρεάζουν τις λειτουργίες και τελικά καθορίζουν τις ιδιαιτερότητες των ρόλων που αναλαμβάνουν οι δημοσιογράφοι.

Οπτικοακουστικό περιεχόμενο και πληροφορίες, αναλογικά σήματα, ψηφιοποίηση (δειγματοληψία, κβάντιση, κωδικοποίηση), ψηφιακά σήματα – ακολουθίες δεδομένων, συμπίεση ψηφιακών δεδομένων, κείμενο και μετα-δεδομένα, επεξεργασία και διαχείριση δεδομένων, τεχνικές ανάλυσης, σύνοψης και οπτικοποίησης δεδομένων, εργαλεία ψηφιοποίησης, επεξεργασίας και οπτικοποίησης δεδομένων.

Το μάθημα εστιάζει σε εκείνο το ιδιαίτερο μοντέλο δημοσιογραφίας, που συνδυάζει το ρεπορτάζ με το συγγραφικό ύφος της μυθοπλασίας, μέσα από τη χρήση συγκεκριμένων αφηγηματικών τεχνικών. Ιστορία και πρόδρομοι του είδους, αφηγηματολογικό πλαίσιο, η έννοια της δημοσιογραφικής ιστορίας, η αμερικανική Νέα Δημοσιογραφία, το μεγάλο ρεπορτάζ, οι μη-μυθοπλαστικές αφηγήσεις (non-fiction novels). Χαρακτηριστικά και ερευνητικές μέθοδοι της αφηγηματικής δημοσιογραφίας, παλαιότεροι και σύγχρονοι εκπρόσωποι, ζητήματα αντικειμενικότητας και αξιοπιστίας, η εστίαση σε ενδιαφέροντες ανθρώπους, η σχέση με το αναγνωστικό κοινό.

Εκκινώντας από τον ορισμό του Tom Wolf για μια νέου τύπου δημοσιογραφία, η οποία θα διαβαζόταν σαν μυθιστόρημα (journalism that would read like fiction), αναζητούνται τα ιδιαίτερα συγγραφικά χαρακτηριστικά του υβριδικού αυτού δημοσιογραφικού είδους. Εξετάζονται οι αφηγηματικοί τρόποι και οι υφολογικές επιλογές διακεκριμένων εκπροσώπων, σε συνδυασμό ή/και σε αντιπαράθεση με τις δημοσιογραφικές και τις μυθιστοριογραφικές πρακτικές.

Συγγραφικό εργαστήριο.

Το οπτικό μήνυμα που μεταφέρει μία δυσδιάστατη επιφάνεια, όπως ένα έντυπο ή μια οθόνη, είναι αποτέλεσμα της διάταξης της πληροφορίας στον συγκεκριμένο κάθε φορά χώρο. Ο τρόπος που το ανθρώπινο µάτι κινείται στο δυσδιάστατο επίπεδο, και κατ’ επέκταση συλλαμβάνει την πληροφορία, υποδεικνύεται από τον σχεδιασμό, δηλαδή την οργάνωση των οπτικών στοιχείων όπως χρώμα, εικόνες, κείμενα, διανυσματικά γραφικά κ.ά. Ο σκοπός του μαθήματος «Σχεδίαση και επεξεργασία εικόνας και γραφικών» είναι να εκπαιδεύσει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές σε ζητήματα σχεδιασμού και επεξεργασίας γραφικών και εικόνων. Το μάθημα, δομημένο σε πρακτικές ασκήσεις, εστιάζει στην οργάνωση των οπτικών στοιχείων σε ένα έντυπο ή μια οθόνη, και στην ψηφιακή επεξεργασία γραφικών και εικόνων.

Με αφετηρία τρεις βασικούς άξονες, την Λογοτεχνία, τον Κινηματογράφο και τα ΜΜΕ, αναζητείται ο τρόπος με βάση τον οποίο διαμορφώνεται η ταυτότητα/το προφίλ μιας πόλης και χτίζεται η φήμη της στους επισκέπτες αλλά και στους κατοίκους.

Το μάθημα πραγματεύεται τη ριζική αναδόμηση των κοινωνικών σχέσεων, αξιών και θεσμών, της καθημερινής ζωής, της πολιτικής και του πολιτισμού, την εποχή του διαδικτύου, των κοινωνικών μέσων και της συνεχούς συνδεσιμότητας. Με βάση τις έννοιες της 'δικτυακής κοινωνίας' και του 'δικτυωμένου εαυτού' και αντλώντας από τη σύγχρονη κοινωνική έρευνα, το μάθημα επιδιώκει να χαρτογραφήσει τη τεχνοκοινωνική συνθήκη της ψηφιακής εποχής, τις προκλήσεις, τις περιπλοκές και τη δυναμική της.

Στόχος τους μαθήματος είναι να βοηθήσει τους φοιτητές να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης προκειμένου να κρίνουν την αξιοπιστία και την αξιοπιστία των πληροφοριών, είτε αυτές προέρχονται από έντυπα, τηλεόραση ή το Διαδίκτυο. Αυτή είναι μια ιδιαίτερα σημαντική δεξιότητα στην Ψηφιακή Εποχή, καθώς οι πολίτες αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν την υπερφόρτωση πληροφοριών και τη δυσκολία στον προσδιορισμό της αυθεντικότητας των αναφορών.

Σύντομη περιγραφή μαθήματος: Το μάθημα αυτό εστιάζει στη συνθήκη που δημιουργείται για τη δημοσιογραφία και τα Μέσα επικοινωνίας στην ψηφιακή εποχή και την εποχή της σύγκλισης των Μέσων. Οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με νομικά ζητήματα και ζητήματα δεοντολογίας γύρω από τη λειτουργία ιστοσελίδων όπως τα blogs και τις σελίδες κοινωνικών δικτύων, καθώς και με ζητήματα δεοντολογίας στη δημοσιογραφία πολιτών και τη δημοσιογραφία μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Υπό αυτό το πρίσμα θα έρθουν σε επαφή με τις προκλήσεις που θεωρείται ότι θέτει η ψηφιακή εποχή στο δημοσιογραφικό επάγγελμα στο επίπεδο της δημοσιογραφικής ηθικής και δεοντολογίας, και του βαθμού στον οποίο επιφέρει ενδεχομένως αλλαγές στις εφαρμογές της δημοσιογραφικής δεοντολογίας και ηθικής. Τέλος, θα εξοικειωθούν με τη βιβλιογραφική συζήτηση για την εναλλακτική δημοσιογραφία και τη δημοσιογραφία πολιτών στο πλαίσιο των διαδικτυακών Μέσων και θα εμπλακούν σε σχετική συζήτηση.

Από το ξεκίνημα της ιστορίας της ανθρώπινης περιπέτειας, η εξέλιξη της επικοινωνίας καθόρισε τους ρυθμούς των πολιτισμικών ανακατατάξεων και την πορεία της γνώσης. Στο συγκεκριμένο εισαγωγικό μάθημα παρουσιάζονται, σε ένα ευρύτερο ιστορικό/κοινωνικό πλαίσιο, το έντυπο, το ραδιόφωνο, ο κινηματογράφος, η τηλεόραση και το διαδίκτυο ως τεχνολογίες που καθόρισαν και καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό, τις οικονομικές, πολιτιστικές αλλά και τις κοινωνικές εξελίξεις στο σύγχρονο κόσμο.  Μέσα από ένα πλέγμα ιστορικών ανακατατάξεων προέκυψε η δημοσιογραφία ως λειτουργία, κοινωνικό φαινόμενο και επαγγελματική δραστηριότητα. Η δημοσιογραφία ως επικοινωνιακή λειτουργία αντιμετωπίζεται κριτικά εξετάζοντας κατά περίπτωση τις επιδράσεις της στις ανθρώπινες συμπεριφορές, ατομικές και συλλογικές.  Η εφεύρεση της τυπογραφίας αντιμετωπίζεται ως σημαντικός σταθμός στη διαμόρφωση του σύγχρονου δυτικού κόσμου καθώς συνέβαλε καταλυτικά στις επαναστάσεις και επανατοποθετήσεις που έλαβαν χώρα μετά τον 14ο αιώνα.  Η Ιταλική Αναγέννηση, η Προτεσταντική Μεταρρύθμιση, ο Γαλλικός Διαφωτισμός, η Βιομηχανική Επανάσταση, η Πυρηνική Επανάσταση καθώς και η Επανάσταση της Πληροφορίας εξετάζονται μέσα από την οπτική των επικοινωνιακών εξελίξεων και των κοινωνικών συνθηκών που διαμορφώθηκαν μετά την εφεύρεση του τότε άσημου Γερμανού μεταλλουργού.