Σελίδα: 1 2 3 ()

Φτώχια και αφθονία στηv καταλωτική κοινωνία 

Το μάθημα αυτό είναι μια εισαγωγή στην κοινωνιολογία, την κοινωνιολογική έρευνα και την Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης ειδικότερα. Αναφέρεται στους λόγους γένεσης της κοινωνιολογίας, στις κλασικές κοινωνιολογικές θεωρίες, στη μεθοδολογία έρευνας, στις εξελίξεις και τα δεδομένα της μοντέρνας κοινωνίας. Πιο συγκεκριμένα αναλύονται τα εξής: Εισαγωγή στην έννοια της επιστήμης. Ανάλυση των βασικών εννοιών-λειτουργιών της κοινωνικής ζωής. Τυπολογική παρουσίαση των τάσεων που οδήγησαν αρχικά στην προβληματική και προοδευτικά στη γένεση της Επιστήμης. Ερμηνεία της κοινωνικής συμπεριφοράς και δράσεως. Προσέγγιση και ανάλυση των προϋποθέσεων-πηγών της Κοινωνιολογίας. Προϊστορία, ιστορία και κλασικοί του κοινωνιολογικού χώρου, εξειδικεύσεις προοπτικές. Διαιρέσεις της βασικής επιστήμης. Λειτουργία της ολικής κοινωνίας. Προέλευση, μορφοποιητικές διαδικασίες, εξέλιξη, συλλειτουργία των κοινωνικών θεσμών. Σύγχρονοι κλάδοι και περιεχόμενο. Μέθοδοι και αρχές της κοινωνιολογικής έρευνας. Επιπλέον εξετάζονται οι βασικές πτυχές της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, οι οποίες περιέχουν τις κλασικές και σύγχρονες εκφάνσεις της Κοινωνικής Θεωρίας για την εκπαιδευτική πραγματικότητα τόσο στις θεσμικές όσο και στις αλληλεπιδραστικές της διαστάσεις. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται οι βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη και τη δομή των Εκπαιδευτικών Συστημάτων, το λειτουργικό τους ρόλο και τη σχέση τους με άλλους θεσμούς όπως είναι η θρησκεία. Παρουσιάζονται ακόμη ειδικότερες προσεγγίσεις της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, όπως είναι η κοινωνική αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη και στο σχολείο, η καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και της μαθητικής διαρροής, οι κοινωνικές σχέσεις στο σχολείο, ο πολιτισμικός πλουραλισμός, η θρησκευτική ταυτότητα και άλλα κοινωνικά ζητήματα με ιδιαίτερη εστίαση στα κοινωνικά συμφραζόμενα του Μαθήματος των Θρησκευτικών στην Ελλάδα. 

Το περιεχόμενο του μαθήματος επικεντρώνεται στις προσπάθειες σχεδιασμού, ανάπτυξης και αξιολόγησης των Αναλυτικών Προγραμμάτων της ενοριακής εκκλησιαστικής κατήχησης από το 1949 μέχρι σήμερα. Παράλληλα αξιολογούνται διάφορα κατηχητικά βοηθήματα ως προς το περιεχόμενο, τα δομικά χαρακτηριστικά, την παιδαγωγική και διδακτική καταλληλότητα, την αισθητική του εικαστικού μέρους και την τεχνική αρτιότητά τους. Εν κατακλείδι καταγράφονται οι σύγχρονες προσπάθειες σύνθεσης των νέων κατηχητικών βοηθημάτων από φορείς της Εκκλησίας και ιδιώτες. 

Το μάθημα χωρίζεται σε δύο ενότητες.

  • Στην πρώτη εξετάζεται ο βίος και η διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας και των εκκλησιαστικών συγγραφέων ενώ στη δεύτερη επιχειρείται η ιστορικο-φιλολογική και θεολογική ανάλυση και επεξεργασία των έργων τους. Ο κάθε συγγραφέας ή πατέρας της Εκκλησίας τοποθετείται στο ευρύτερο χωροχρονικό και πνευματικό πλαίσιο και διαπιστώνεται ο τρόπος με τον οποίο αντιδρά προσεταιριστικά ή αντιθετικά σε συγκεκριμένα κοινωνικά, πολιτικά, θεολογικά και εκκλησιαστικά δεδομένα.
  • Στη δεύτερη ενότητα εξετάζεται το πρόβλημα της ερμηνείας της χριστιανικής γραμματείας. Παρουσιάζονται οι μέθοδοι ερμηνείας που επέλεξαν πατέρες και εκκλησιαστικοί συγγραφείς καθώς και τα θέματα που προκύπτουν από τη συνάντηση του πατερικού λόγου με σύγχρονα ζητήματα. Η προσέγγιση γίνεται επί τη βάσει των πατερικών κειμένων τα οποία αναγιγνώσκονται και αναλύονται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Σκοπός του μαθήματος είναι η μύηση των φοιτητών στην χριστιανική γραμματεία, στις μεθόδους ιστορικοφιλολογικής της προσέγγισης και της ερμηνευτικής της ανάλυσης. 

Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί η εξέταση των σταδίων έρευνας και συγγραφής επιστημονικής μελέτης. Παρουσιάζονται τα είδη των επιστημονικών εργασιών και παρέχονται στοιχεία βιβλιοθηκονομίας για τη σύνταξη βιβλιογραφίας, όπως και εργαλεία έρευνας για όλους τους τομείς της Θεολογίας. Εξετάζονται τα στάδια εκπόνησης επιστημονικής μελέτης, ο τρόπος διενέργειας έρευνας και σύνταξης ενός ερωτηματολογίου, η διαδικασία συλλογής και επεξεργασίας υλικού, η δημιουργία αρχειακών βάσεων και ο τρόπος σύνταξης και αξιολόγησης ενός επιστημονικού κειμένου. 

syllabus.pdfsyllabus.pdf
Θεωρία και μέθοδοι (επιστημονικής) μελέτης της θρησκείας. Γένεση, ιστορική εξέλιξη, μύθος, λατρεία, ζωή και κοινωνία των θρησκειών του αρχαίου κόσμου.

Εισαγωγικά στην επιστήμη της θρησκειολογίας. Εμφάνιση της θρησκείας και καθορισμός του περιεχομένου της. Ορολογία και βασικές αρχές και κατευθύνσεις της θρησκειολογία. Συγκριτική θρησκειολογία, φιλοσοφία της θρησκείας, φαινομενολογία της θρησκείας.

Ιστορική και θρησκειολογική παρουσίαση των λαών που κατοίκησαν και κατοικούν πέριξ του Εύξεινου Πόντου από τον 10ο αι. π.Χ. μέχρι σήμερα. Σκυθική λατρεία, θρακική λατρεία, αρχαία ελληνική θρησκεία, ρωμαϊκή θρησκεία, ιουδαϊσμός, χριστιανισμός, ισλάμ, παγανιστικές αντιλήψεις αβάρων, σλάβων, ρώσων. Εμφάνιση τούρκικων φύλων. Ελληνορωμαϊκοί χρόνοι, βυζαντινοί χρόνοι, οθωμανική περίοδος. Σύγχρονη θρησκειολογική επισκόπηση.
Σελίδα: 1 2 3 ()