Στο σεμινάριο θα εξεταστούν η εμφάνιση και η διαδρομή του θεσμού της φιλολογικής σελίδας στον ημερήσιο τύπο από τα τέλη του 19ου αιώνα έως τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, δηλαδή των ειδικών σελίδων που αφιερώνουν οι εφημερίδες στη λογοτεχνία και την κριτική της. Εκτός από την εποπτική επισκόπηση του θεσμού στη διαχρονία του,  θα εξεταστεί ιδιαιτέρως η παρουσία του στη δεκαετία του 1930, όταν ο θεσμός συστηματοποιείται και ακμάζει τόσο στις αθηναϊκές όσο και στις επαρχιακές εφημερίδες. Θα πλαισιωθεί το φαινόμενο και θα αναδειχθούν τα χαρακτηριστικά του στον τύπο της πρωτεύουσας και της επαρχίας.

Το μάθημα θα εστιάσει στην ποίηση που δημιουργείται στη Θεσσαλονίκη κατά τη διάρκεια του 20ού αι.

Η διοικητική διαφοροποίηση των Επτανήσων από τον ευρύτερο
βυζαντινό/ελληνικό χώρο ξεκινά τον 12ο/13ο αιώνα και παύει το 1864, με
την Ένωσή τους με το Βασίλειο της Ελλάδος, η οποία σήμανε τη μετατροπή
των Επτανήσων από κέντρο σε περιφέρεια με μάλλον ευνόητες συνέπειες στην
πολιτισμική και λογοτεχνική της ιδιαιτερότητα. Αντικείμενο του
μαθήματος είναι λοιπόν η εξέταση της λογοτεχνίας που παράγεται στα
Επτάνησα κυρίως κατά τον 19ο αιώνα, με στόχο τη διερεύνηση της
ιδιαίτερης ταυτότητάς της. Με βάση μια επιλογή λογοτεχνικών και
γραμματολογικών κειμένων, θα μελετηθούν οι γεωπολιτικές και ιστορικές
προϋποθέσεις της λογοτεχνίας αυτής, τα ειδικά χαρακτηριστικά της, τα
σημεία σύγκλισης και απόκλισης από τη λογοτεχνία του ελληνικού/ελλαδικού
κέντρου και η σχέση της με τη δυτική λογοτεχνία.

Εισαγωγή στην ερευνητική μεθοδολογία για το αντικείμενο της νεοελληνικής φιλολογίας: εντοπισμός των ερευνητικών και κριτικών κενών, βιβλιογραφική ενημέρωση (έντυπη και ηλεκτρονική), χειρισμός της βιβλιογραφίας, σύνταξη μιας μεταπτυχιακής εργασίας (άρθρωση σε ενότητες /κεφάλαια), βιβλιογραφικές παραπομπές.

Στο μεταπτυχιακό σεμινάριο εξετάζονται οι περίπλοκες σχέσεις ανάμεσα στην Ιστορία και τη Λογοτεχνία. Το ερευνητικό ενδιαφέρον εστιάζεται στην αναψηλάφηση του τραύματος του Εμφυλίου από συγγραφείς σε ένα χρονικό άνυσμα περίπου από το 1950 ώς τις μέρες μας.

Στόχος του μαθήματος είναι να μελετήσει τρόπους με τους οποίους αναπαρίσταται σε μυθιστορηματικές αφηγήσεις των χρόνων 1922-1974 η σχέση ανάμεσα στο ιδιωτικό και το δημόσιο, ανάμεσα στο άτομο και την κοινωνία. Μερικά από τα ερωτήματα που αντιμετωπίζονται είναι: Πώς οργανώνονται οι τρόποι της οικογενειακής εξουσίας και πώς προβάλλονται οι έννοιες του γάμου, των απογόνων, της κληρονομικής μεταβίβασης και της διαδοχής; Με ποιες αφηγηματικές τεχνικές το καθένα από τα επιλεγμένα κείμενα καταστρώνει και προβάλλει οικογενειακές δομές σε συνδυασμό με κοινωνικές, ταξικές, ιστορικές, πολιτικές συνθήκες και πώς οι συγγραφείς αντιλαμβάνονται την επικοινωνία ανάμεσα στις ιδιωτικές ζώνες της οικογενειακής εστίας και τη δημόσια σφαίρα; Το μάθημα θα παρακολουθήσει στο πεδίο της αφηγηματικής αναπαράστασης αισθητικούς και ιδεολογικούς μετασχηματισμούς.

Το Εργαστήριο Επιμέλειας, Διόρθωσης και Έκδοσης κειμένων διαρθρώνεται στους εξής θεματικούς άξονες: α) γλώσσα και γλωσσολογία, β) επιμέλεια και διόρθωση κειμένων και γ) εκδοτικές πρακτικές. Ξεκινάει με μια εισαγωγή σε βασικές γλωσσολογικές έννοιες και μια ανασκόπηση της ιστορίας της ελληνικής γλώσσας, με έμφαση στα νέα ελληνικά, ξεδιαλύνει μύθους που αφορούν την ίδια τη γλώσσα, αλλά και τη σχέση της με τη γραφή και την ορθογραφία, δίνοντας τη δυνατότητα στο ακροατήριο να ασκηθεί σε γλωσσικές ασκήσεις και να ξεκαθαρίσει τις έννοιες του "σωστού" και του "λάθους". Στο ιστορικό της μέρος περιλαμβάνει σημαντικές πληροφορίες για την ιστορία του βιβλίου (χειρόγραφου, έντυπου, ηλεκτρονικού), χωρίς να παραγνωρίζει και την ιστορία των υλικών (λ.χ. σύντομη ιστορία του χαρτιού), στο θεωρητικό της μέρος περιλαμβάνει στοιχεία χρήσιμα γενικά για τις σπουδές και πέρα από αυτές, δίνει δηλαδή τη δυνατότητα να καταλάβει κάποια/ος πώς γράφονται τα βιβλία και οι επιστημονικές εργασίες, πού μπορούμε να αναζητούμε βιβλιογραφία και υλικό, πώς κρίνουμε την αξιοπιστία μιας έντυπης ή ηλεκτρονικής πηγής, πώς ξεχωρίζουμε μια έγκυρη από μια ακαδημαϊκή πηγή, κοκ. Στο πρακτικό του μέρος, τέλος, αποσκοπεί στην εξοικείωση και την άσκηση τόσο στην έντυπη όσο και στην ηλεκτρονική επιμέλεια και διόρθωση κειμένων και εκδόσεων, παρέχει τη δυνατότητα γνωριμίας με πολύ ψηφιακό και πολυμεσικό υλικό (βάσεις δεδομένων, εφαρμογές/ προγράμματα για υπολογιστές, αλλά και για κινητά), δείχνει πώς και τι "διορθώνουμε", ανάλογα με τον τύπο επιμέλειας που αναλαμβάνουμε, κοκ. Τέλος, η εργασία που θα αναλάβουν οι φοιτήτριες/ητές δίνει έμφαση στην εκδοτική και περιλαμβάνει έκδοση ενός σύντομου λογοτεχνικού κειμένου (ή αποσπάσματος) με βάση τις εκδοτικές αρχές και τους τύπους εκδόσεων που συζητιούνται στο εργαστήριο. 

Το μάθημα επιδιώκει να συζητήσει τους τρόπους με τους οποίους αξιοποιούνται ψηφιακά εργαλεία και πόροι στο χώρο της έρευνας και της διδακτικής: πρόκειται όμως απλώς για την ευκολία χρήσης ή και διδακτικής ελκυστικότητας που προσφέρουν τα ψηφιακά μέσα; Πέρα από το ζήτημα της εξοικείωσης με τους διαθέσιμους ψηφιακούς πόρους, το ερώτημα που τίθεται είναι πώς επηρεάζει την ερμηνεία και τη διδασκαλία ειδικά της νεοελληνικής λογοτεχνίας η είσοδος στην ψηφιακή εποχή. Το μάθημα προσφέρει μια επισκόπηση και κριτική ανάλυση της μέχρι σήμερα σύνδεσης των ψηφιακών μέσων με την έρευνα και τη διδακτική στη νεοελληνική περίπτωση και επιδιώκει την προώθηση της συζήτησης για την ανάπτυξη θεωρητικά ενήμερων τρόπων αξιοποίησής τους.