Μάθημα σεμιναριακού τύπου για την εποπτεία φοιτητών στις δράσεις τους κατά τη σχολική άσκηση η οποία πραγματοποιείται σε δομές εκτός του Τμήματος και στο Εργαστήριο Εφαρμογών Ψυχολογίας.

Μάθημα σεμιναριακού τύπου όπου οι φοιτητές παρουσιάζουν τις δράσεις τους κατά τη σχολική άσκηση η οποία πραγματοποιείται σε δομές εκτός του Τμήματος και στο Εργαστήριο Εφαρμογών Ψυχολογίας. Συζητούν το σχεδιασμό της εκάστοτε δράσης, περιγράφουν τα αποτελέσματα και αξιολογούν την πορεία τους. Οι φοιτητές πρέπει να συμβουλεύονται τη διεθνή βιβλιογραφία για να προετοιμάσουν τον σχεδιασμό και τον απολογισμό των δραστηριοτήτων τους. Το μάθημα διαπραγματεύεται, επίσης, (α) ζητήματα προσωπικής επαγγελματικής ανάπτυξης, όπως η διερεύνηση των θεωρητικών μοντέλων και επιστημονικών πεποιθήσεων οι οποίες διαμορφώνουν την επαγγελματική πρακτική και (β) ζητήματα δεοντολογίας κατά την άσκηση της σχολικής ψυχολογίας.

Α) Γιγνώσκειν-Μεταγιγνώσκειν. Θεωρητικές προσεγγίσεις για τα είδη του μεταγιγνώσκειν. Εργαλεία μέτρησης του μεταγιγνώσκειν. Εφαρμογές του μεταγιγνώσκειν στη διδασκαλία ή τη μάθηση. Β) Μεταγνωστικές στρατηγικές και υποστήριξη μαθητών με και χωρίς μαθησιακές δυσκολίες. Γ) Αυτο-ρυθμιζόμενη Μάθηση (ΑΡΜ) και τρόποι αξιολόγησής της στο σχολικό πλαίσιο. Αρχές σχεδιασμού εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την προαγωγή της ΑΡΜ στο σχολικό πλαίσιο.

Μάθημα ειδίκευσης για τη διάγνωση και αξιολόγηση μαθησιακών και συμπεριφορικών προβλημάτων ατόμων σχολικής ηλικίας

Στα πλαίσια του μαθήματος θα συζητηθούν οι εξής θεματικές:

  • Α). Σύγχρονες προσεγγίσεις στη μελέτη της σκέψης και εφαρμογές στην εκπαίδευση: Επιστημική Σκέψη και Κριτική Σκέψη. Προγράμματα παρέμβασης για την καλλιέργεια της Κριτικής Σκέψης στην εκπαίδευση.
  • Β) Γιγνώσκειν-Μεταγιγνώσκειν. Θεωρητικές προσεγγίσεις για τη σχέση μεταγιγνώσκειν και νοημοσύνης κατά την ανάπτυξη και εκπαιδευτικές εφαρμογές.
  • Γ) Μεταγιγνώσκειν και Γνωστικές λειτουργίες: Προσοχή και μεταπροσοχή, Κατανόηση κειμένου και μετακατανόηση (εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για τη βελτίωση της ακρίβειας παρακολούθησης της κατανόησης).
  • Δ) Αυτο-ρυθμιζόμενη Μάθηση (ΑΡΜ) και τρόποι αξιολόγησής της στο σχολικό πλαίσιο. Αρχές σχεδιασμού εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την προαγωγή της ΑΡΜ στο σχολικό πλαίσιο. 

Το μάθημα αποτελεί μια προσπάθεια κατανόησης συγχρόνων ζητημάτων του σχολείου και της εκπαιδευτικής διαδικασίας που συνδέονται με τα παιδιά και τους εφήβους και τη διαμόρφωση της ταυτότητά τους ως μαθητών και μαθητριών υπό την επίδραση διαφόρων κοινωνικών παραγόντων και μέσα από την κριτική θεώρηση της κοινωνιολογικής προσέγγισης για την εκπαίδευση. 

Οι νευροαναπτυξιακές διαταραχές αποτελούν διαταραχές, οι οποίες έχουν ως κοινό χαρακτηριστικό τους την έναρξή τους στην παιδική ηλικία. Συνήθως εμφανίζονται στην προσχολική/πρωτοσχολική ηλικία και χαρακτηρίζονται από αναπτυξιακά ελλείμματα, τα οποία επηρεάζουν την κοινωνική, ακαδημαϊκή και επαγγελματική τους λειτουργικότητα. Στόχος του συγκεκριμένου μεταπτυχι- ακού μαθήματος είναι η συστηματική παρουσίαση και κατανόηση μερικών βασικών νευροαναπτυξιακών διαταραχών. Ειδικότερα θα αναλυθούν οι Διαταραχές στο Φάσμα του Αυτισμού (ΔΑΦ), η Νοητική Αναπηρία (έμφαση θα δοθεί και στα γενετικά σύνδρομα Down, Williams, Prader-Willi, κ.α.), καθώς και η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής -Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ). Έμφαση θα δοθεί στις βασικές αρχές προγραμμάτων παρέμβασης στις παραπάνω νευροαναπτυξιακές διαταραχές.

Το μάθημα διαπραγματεύεται ζητήματα σχετικά με ψυχοπαθολογικές καταστάσεις κατά την προσχολική, παιδική και εφηβική ηλικία οι οποίες συνδέονται με την εμφάνιση δυσκολιών μάθησης και συμπεριφοράς στον πληθυσμό αυτών των ηλικιών.