Η υπολογιστική Γλωσσολογία είναι ένα επιστημονικό πεδίο που συνδυάζει τις αρχές της γλωσσολογίας και της επιστήμης των υπολογιστών. Ασχολείται με την εφαρμογή μεθόδων από τα πεδία της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης στη μελέτη της γλώσσας και στην ανάλυση των γλωσσικών δεδομένων. Σε αυτό το μάθημα, θα συνδυαστεί το γνωστικό αντικείμενο της υπολογιστικής Γλωσσολογίας με τα Ηλεκτρονικά Σώματα κειμένων, μια μέθοδος γλωσσολογικής ανάλυσης η οποία χρησιμοποιεί ειδικά λογισμικά για να αναλύσει γραπτό και προφορικό λόγο σε επίπεδο λεξιλογικό, συντακτικό, σημασιολογικό, μορφολογικό, και σε επίπεδο συνδιάλεξης.

Το μάθημα παρουσιάζει βασικά θέματα που αφορούν το πλαίσιο της Γνωσιακής Γλωσσολογίας και τις εφαρμογές του στη διερεύνηση γλωσσικών ζητημάτων. Ακολουθεί την προσέγγιση της Γραμματικής κατασκευών, σύμφωνα με την οποία δεν υπάρχει μια αυστηρή διαχωριστική γραμμή μεταξύ γραμματικής και λεξιλογίου και οι συμβατικοί συνδυασμοί μορφής και νοήματος με διάφορους βαθμούς σχηματικότητας (κατασκευές) αποτελούν μια πιο ρεαλιστική αναπαράσταση της γλωσσικής γνώσης. Υπό το πρίσμα μιας ολιστικής και προσανατολισμένης στη χρήση προσέγγισης, εξετάζεται ο ρόλος γνωσιακών μηχανισμών (όπως πρωτοτυπικότητα, μεταφορά, μετωνυμία, ενσώματη νόηση, πλαισίωση) στην ανάλυση φαινομένων όπως η ορισματική δομή, η τροπικότητα, η ιδιωματικότητα, η πολυσημία, ο μη κυριολεκτικός λόγος, κ.λπ. Το μάθημα διερευνά περαιτέρω τη δυναμική του μοντέλου της Γνωσιακής Γλωσσολογίας κάνοντας μια επισκόπηση εφαρμοσμένων και διεπιστημονικών προοπτικών. Για παράδειγμα, η μεταφορά και η μετωνυμία εξετάζονται στην εφαρμογή τους στον πολιτικό λόγο και τη διαφήμιση, τόσο σε γλωσσικούς όσο και σε μη γλωσσικούς τρόπους επικοινωνίας. Επίσης, εξετάζονται σημεία συνάντησης μεταξύ Γραμματικής κατασκευών / Σημασιολογίας πλαισίων και συνεχούς λόγου / εκμάθησης γλώσσας / λεξικογραφίας. Απώτερος στόχος του μαθήματος είναι να ενισχύσει την ικανότητα των φοιτητών/τριών να κατανοούν σε βάθος τις γνωσιακές διαδικασίες και να τις εφαρμόζουν σε τομείς των ενδιαφερόντων τους.

This course aims to provide a comprehensive survey of theories and research relating to bilingualism and bilingual education. In particular, it will present the insights that the linguistic research has provided on second and foreign language learning, and will discuss and analyse the significance of the research findings for the field of language teaching.

Τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος σχετίζονται με την ενημέρωση των φοιτητών για την φύση, τα αίτια, και τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα κάθε μίας από τις ακόλουθες μαθησιακές δυσκολίες/ειδικές εκπαιδευτικές κατηγορίες: δυσλεξία, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή (αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας), ειδική γλωσσική διαταραχή, δυσαριθμησία, δυσπραξία και ADHD.  Eπίσης, το μάθημα αυτό θα τους δώσει τη δυνατότητα να αναπτύξουν δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να σχεδιάσουν υλικό κατάλληλο για μαθητές με διαφορετικές μαθησιακές δυσκολίες στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας.

Το μάθημα στοχεύει στην ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικά με τη διαθέσιμη τεχνολογία για τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας. Η τεχνολογία καλύπτει ένα εύρος εργαλείων από τα λογισμικά και τα τάμπλετ μέχρι τις πλατφόρμες x-box οι οποίες δημιουργούν εικονικά περιβάλλοντα μάθησης. Η επιλογή του κατάλληλου εργαλείου εξαρτάται από τον διδακτικό και μαθησιακό στόχο. Το μάθημα θα δώσει την ευκαιρία στους φοιτητές να εξοικειωθούν με ένα μεγάλο εύρος τέτοιων τεχνολογικών εργαλείων και με τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να τα αξιοποιήσουν για την επίτευξη καλύτερων μαθησιακών αποτελεσμάτων στην ξενόγλωσση τάξη.

Στόχος του μαθήματος είναι η ανάδειξη των τρόπων με τους οποίους ο/η εκπαιδευτικός της Αγγλικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας μπορεί να σχεδιάσει ιστοσελίδες και άλλες τεχνολογικές εφαρμογές όπως τα διαδικτυακά περιβάλλοντα εκμάθησης WebCT και Canvas, για να εμπλουτίσει τη διδασκαλία και την εκμάθηση της γλώσσας. Επίσης, θα συζητηθεί ο κατάλληλος σχεδιασμός γλωσσικών ασκήσεων για τα συγκεκριμένα περιβάλλοντα, ενώ οι φοιτητές/τριες θα κληθούν να σχεδιάσουν τόσο την εφαρμογή όσο τις ασκήσεις και να εφαρμόσουν το αποτέλεσμα σε μια σχολική τάξη.

Στο μάθημα γίνεται μια εκτενής ανασκόπηση της ερευνητικής μεθοδολογίας στην εφαρμοσμένη γλωσσολογία. Εξετάζονται και αναλύονται οι διάφοροι μέθοδοι έρευνας (ερωτηματολόγια, παρατήρηση, συνέντευξη, πείραμα κ.τ.λ.) καθώς και τα είδη έρευνας (ποσοτική-ποιοτική) με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους. Περιγράφονται όλα τα βήματα που αφορούν στη διεξαγωγή μιας έρευνας από τον σχεδιασμό και τη συλλογή πληροφοριών και πηγών μέχρι την εφαρμογή της έρευνας, την ανάλυση των δεδομένων και την καταγραφή/συζήτηση των αποτελεσμάτων.

Το μάθημα αυτό είναι μια εισαγωγή στη συντακτική θεωρία και έχει ως στόχο να εξοικειώσει τους φοιτητές με την ανάλυση γλωσσικών δεδομένων στο πλαίσιο της Θεωρίας των Αρχών και Παραμέτρων και των σύγχρονων εξελίξεων της. 

The main aim of the course is to explore the relationship between theory and research in linguistics and the teaching and learning of foreign languages in various educational contexts. In particular, it will focus on the insights that the linguistic research has provided on second and foreign language teaching and learning and how these inform classroom practice and educational policies in international contexts.